eSSPU logo

Запрошуємо до репозитарію відкритого доступу Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (eSSPUIR)!

eSSPUIR - Електронний інституційний репозитарій Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

ISSN 2522-1531

eSSPUIR – електронний архів наукових та освітніх матеріалів СумДПУ імеіні А. С. Макаренка, що забезпечує накопичення, систематизацію, зберігання інтелектуальних продуктів наукового, освітнього та методичного призначення, створених університетськими спільнотами Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, та забезпечує довготривалий, постійний і надійний безкоштовний відкритий доступ до них засобами Інтернет-сервісів, поширення цих матеріалів у середовищі світового науково-освітнього товариства.

Кількість документів: 13670. Останнє оновлення: 29.03.2024.

Положення про eSSPUIR

Авторський договір приєднання

Інструкція реєстрації користувача eSSPUIR

Зразки бібліографічного оформлення видань

 

Нові надходження

Документ
Aspects of Modern Ukrainian Musicological Thought
(LAP LAMBERT Academic Publishing, 2024) Zavialova Olha Kostiantynivna; Зав’ялова Ольга Костянтинівна
The monograph presents a wide range of questions on history, theory, composer's creativity, performance and education in musical art. In the focus of research attention are the problems of art history regarding the understanding and interpretation of works, the historical development of European performing schools and pedagogical practice, the functioning and stylistic characteristics of modern musical culture and art. Various aspects of musical creativity, education and performance are considered from the standpoint of an interdisciplinary approach, their philosophical generalization and cultural understanding, which reveals more and significantly enriches the studied topic. It is intended for scientists, practicing musicians, teachers and students of art educational institutions, and a wide readership.
Документ
Науково‐педагогічні погляди М. Дарманського
(2023) Олицька Олена; Olytska Olena
У статті здійснено аналіз науково‐педагогічних поглядів М.Дарманського –освітянина, педагога, науковця, управлінця, який здійснив вагомий внесок у розвиток освіти і науки України. Для досягнення мети статті було використано комплекс загальнонаукових методів (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення,класифікація) та методів історико‐педагогічного дослідження (наративний,порівняльно‐історичний, персоналістичний). Результати проведеного дослідження дали змогу узагальнити науково‐педагогічні погляди М. Дарманського за трьома напрямами: організація навчального процесу та становлення майбутнього фахівця в системі вищої освіти (організація навчальної діяльності в закладах загальної середньої освіти; створення дієвих органів учнівського самоврядування;професійна підготовка майбутніх педагогів; самоосвітня діяльність педагогічних працівників; навчання впродовж усього життя; книга як ключовий засіб навчання;ступенева підготовка педагогічних кадрів; формування професійної та методичної майстерності педагога; наукове зростання професорсько‐викладацького складу; інформатизація та комп’ютеризація освітнього процесу),ключові аспекти виховної роботи зі здобувачами освіти (духовно‐моральне виховання здобувачів освіти; трудове виховання учнів закладів загальної середньої освіти; створення дієвої системи виховної роботи в закладі вищої освіти;налагодження дружніх взаємин в педагогічному колективі; художньо‐естетичне і культурологічне виховання зрослого покоління; формування здоров’язбережувальної компетентності у здобувачів освіти), сутнісні особливості управління освітою в регіоні (формування авторитету керівника закладу освіти; удосконалення професійної майстерності керівників системи освіти та закладів освіти; організація системи управління освітою на наукових засадах; вивчення та впровадження передового педагогічного досвіду в практику роботи закладів освіти; налагодження співпраці між керівниками регіональних управлінь освіти). Зроблено висновок про доцільність та можливість використання науково‐педагогічних поглядів М. Дарманського в сучасному освітньому просторі України.
Документ
Формування базових компетентностей майбутніх техніків‐ електриків
(2023) Гуменний Олександр Дмитрович; Humennyi Oleksandr Dmytrovych
З огляду на глобалізацію міжнародних економічних зв'язків та інтеграцію українського промислового виробництва в світову економіку, а також розвиток інформаційного суспільства, перед вітчизняною системою професійної освіти постають нові завдання. Сьогодні пріоритетом є підготовка конкурентоспроможних, творчих, висококваліфікованих спеціалістів, здатних ефективно діяти в умовах функціональної складності та динамічності. Така потреба відображена в низці державних нормативних документів, включаючи Закон України «Про вищу освіту», Постанову Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій», Національну стратегію розвитку освіти, а також Проєкт Концепції розвитку освіти України на 2015‐2025 роки. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває створення умов для якісної підготовки фахівців‐електриків, готових до комплексного вирішення професійних завдань. Політехнічні коледжі відіграють ключову роль у відповіді на потреби суспільства у професійних кадрах,забезпечуючи економічне зростання країни.Метою статті є аналіз нових викликів перед системою професійної освіти України у контексті глобалізації та інформатизації суспільства, з акцентом на підготовку компетентних фахівців‐електриків, готових відповідати сучасним економічним та технологічним вимогам
Документ
Особистість викладача‐дослідника у вимірах педагогічного дискурсу
(2023) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Козлова Олена Григорівна; Kozlova Olena Hryhorivna; Штика Юрій Михайлович; Shtyka Yurii Mykhailovych
У статті закцентована увага на рисах особистості викладача‐дослідника у вимірах педагогічного дискурсу. Джерельною базою слугують праці доктора педагогічних наук Дмитра Олександровича Козлова, спогади фахівців про колегу, безпосереднє спілкування з викладачем дослідником, досліджені за допомогою взаємопов’язаних загальнонаукових та конкретно‐наукових методів: термінологічного аналізу, синтезу, систематизації, узагальнення. У 32 роки молодий дослідник переніс складну кардіооперацію й отримав інвалідність другої групи, тому наукова праця Дмитра Козлова стала результатом справді надлюдських зусиль, засвідчила не лише працьовитість, а й неординарні здібності педагога: у 35 років успішно захистив кандидатську дисертацію, а в сорок один – докторську дисертацію. У статті акцентована увага на становленні дослідника, викладацькій діяльності, науковому партнерстві наукового консультанта та докторанта, рисах особистості дослідника, які окреслили науковці, колеги Д. Козлова:інтелігентність, ерудованість, філософський оптимізм, толерантність,моральні чесноти, відданість справі, готовність ділитися знаннями. Праці педагога‐дослідника дають можливість осягнути мовно‐творчу індивідуальність особистості з широким діапазоном знань, проникливим розумом. Поняття «інноваційна культура особистості» вчений розглядав як динамічну характеристику особистості, її готовність, здібності та здатності до створення, сприйняття, поширення й верифікації інновацій, володіння такими ключовими якостями, як творчість, інтуїтивність, ризикованість,амбіційність, сміливість і далекоглядність. Результатом творчого таланту дослідника є розроблена концепція інноваційної культури та її становлення під час менеджерської підготовки керівника освітньої установи.
Документ
Професійна орієнтація – один із напрямів підготовки старшокласників до майбутнього професійного становлення
(2023) Бойчук Віталій; Boichuk Vitalii; Гура Антоніна; Hura Antonina; Максимчук Лариса; Maksymchuk Larysa
У статті розглянуто проблему розвитку профорієнтації вчителів закладів загальної середньої освіти. Визначено, що профорієнтація проявляється як взаємозв’язок виховного, діяльнісного, особистісного,інформаційно‐діагностичного, акмеологічного та комплексного наукових підходів. Визначено завдання профорієнтованої роботи вчителя: обізнаність учнів з затребуваними професіями; знання про вимоги до кожної з професій;забезпечити спрямування учнів на самостійний вибір професії; формування в старшокласників само ідентичності;; організовувати профорієнтаційну роботу відповідно до здібностей учня.Доведено, що нині в закладах загальної середньої освіти профорієнтаційнаробота проводиться на рівні окремих заходів, відсутня система такої підготовки.Це вимагає використання системного підходу при розробці програмпрофорієнтації. Одним з виходів з цієї ситуації є впровадження автономії шкіл. Для розвитку профорієнтації потрібно використовувати такі підходи: соціологічнийсоціально‐психологічний, диференційно‐психологічний. Кожний із запропонованих автором підходів відображає психолого‐фізіологічний бік профорієнтації . Окрім загальнонаукових підходів значна роль у профорієнтації належить дидактичним принципам: науковості, системності, наступності, диференціації і індивідуалізації,зв’язку профорієнтації з практикою.