Перегляд за Автор "Zhelezniakova Elina Yuriivna"
Зараз показуємо 1 - 5 з 5
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Problems and Some Aspects of Training Foreign Citizens in the Process of Teaching Mathematics in Higher Education Institutions(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Железнякова Еліна Юріївна; Zhelezniakova Elina Yuriivna; Сілічова Тетяна; Silichova TetianaIn the article presents some features, aspects and problems of teaching mathematics to foreign students in higher education institutions of Ukraine are considered. It is pointed out that the international character of education at the international level is the main and characteristic feature of the development of the modern higher school, which requires from the educational system relevant changes, primarily related to the consideration of all world laws and requirements in this direction. The authors present the main issues on the structure of the organization of the educational process, the process of monitoring and evaluating the acquired knowledge and skills, adjusting curricula and programs for teaching foreign students both at the preparatory department and at the first courses of education institutions respectively. Analysis of psychological and pedagogical literature, dissertational research in this direction and experience gained in working with foreign students in the process of teaching the disciplines of the mathematical cycle at the S. Kuznets Kharkiv National Economic University showed the expediency of using the forms and methods given in this article. Considering the further entry of higher education of Ukraine into the European space, the problem of preparing foreign students is very urgent, multifaceted, and requires further study and further scientific-pedagogical research. Thus, when organizing work with foreign students, it is necessary to develop more carefully the training program, select training materials, literature, use electronic resources more actively, and take into account the national characteristics of the listeners.Документ Some Aspects of the Teaching Number of Subjects in Foreign Language in Modern Universities(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Железнякова Еліна Юріївна; Zhelezniakova Elina Yuriivna; Сілічова Тетяна; Silichova TetianaУ статті розглянуті основні аспекти викладання ряду предметів на англійській мові у вищих навчальних закладах. Проаналізовано основні дослідження в цьому напрямку, наведено власний досвід авторів статті. Показано, що в сучасному світі спостерігається тенденція зміщення основного акценту з традиційного володіння іноземною мовою до більш фахової спрямованості: іноземна мова в професії. Позначені складнощі та специфіка подальшого розвитку такого напрямку, а саме викладання ряду предметів іноземною (англійською) мовою в рамках сучасної вищої школи. Окреслено, що дана проблема не може бути вирішена тільки за рахунок збільшення годин іноземної мови в навчальному процесі. Для її вирішення потрібно зовсім інший підхід, а саме підготовка викладачів з певного фаху, які володіють іноземною мовою. Крім цього при викладанні ряду предметів іноземною мовою змінюється і сам підхід до навчання, структура проведення занять, система контролю знань. На прикладі викладання курсу «Вищої та прикладної математики» в Харківському національному університеті імені С. Кузнеця, показані особливості викладання даної дисципліни англійською мовою. Спираючись на аналіз досліджень, наукових робіт в цьому напрямку, і власний досвід авторів статті, можна сказати, що не дивлячись на те, що математика є однією з дисциплін, яка найменш схильна до мовних змін, подальший розвиток цього напрямку вимагає великої та кропіткої роботи. Перш за все, необхідна підготовка викладача із певного фаху, який володіє іноземною мовою. Матеріал, що викладається на курсі повинен бути якісно забезпеченим та науково обґрунтованим, методика викладання матеріалу на іноземній мові відрізняється від методики викладання рідною мовою. Система контролю також потребує змін, тому що в цьому випадку контролюються дві складові: знання мови і знання предмета. Але, незважаючи на ці всі складнощі, викладання предметів іноземною мовою є актуальною вимогою сучасності, і її впровадження в навчальний процес – одна з основних умов не тільки поліпшення конкурентоспроможності майбутнього професіонала, але підняття рейтингу університету в цілому.Документ The Path to Success in Eia in Mathematics: Individual Aspects and Questions(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Железнякова Еліна Юріївна; Сілічова Тетяна; Zhelezniakova Elina Yuriivna; Silichova TetianaAnalysis of existing disadvantages in the process of preparing and passing exams of external independent assessment in mathematics among domestic schoolchildren and applicants has been carried out. The main problems that occur in the process of training and preparing for exams of this type were identified. The possible directions of modernization of the educational process were outlined which, if followed, can cause a significant improvement in the level of mathematical knowledge and, as a consequence, an improvement in the results of mathematics examinations among schoolchildren and applicants. The necessity of using both "old" and "new" teaching methods, their constant adjustment and improvement were emphasized. The experience of mathematical education among other countries is given and analyzed. According to the study, it was stated that, in general, properly organized school preparation in mathematics is a prerequisite for passing exams.Документ Use of Distance Courses in the Study of Economic and Mathematical Cycle Disciplines in the Process of Preparing Economists in Higher Education Institutions(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Железнякова Еліна Юріївна; Zhelezniakova Elina Yuriivna; Сілічова Тетяна; Silichova TetianaThe article discusses the main aspects of the use of modern information technology in the study of subjects of the economic and mathematical cycle for students of higher education institutions. Based on the analysis of our own activities and scientific and pedagogical literature on the issue of research, the basic concepts and features of distance learning have been identified, the main, most promising directions for its further development and modernization have been identified, some examples of the use of distance learning system on the example of subjects of the economic and mathematical cycle are given.Документ Управління самостійною роботою студентів у системі MOODLE(2016) Железнякова Еліна Юріївна; Zhelezniakova Elina Yuriivna; Зміївська Ірина Віталіївна; Zmiivska Iryna VitaliivnaУ статті розглядаються теоретичні аспекти дослідження можливостей системи Moodle щодо управління самостійною роботою студентів у навчальному середовищі. Описано нові форми самостійної роботи студентів відповідно до сучасних тенденцій розвитку сучасної освіти України. Досліджено умови організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів для якісної підготовки спеціалістів. Оцінено методичне значення застосування Інтернет-технологій для вивчення й викладання навчальних дисциплін. Для активного використання системи Moodle з отримання якісних знань у процесі навчання необхідно, на нашу думку, створити можливість ефективного сприйняття інформації, осмислення її з метою практичного застосування.