Концепція соціодинаміки корекційно-реабілітаційної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті відмічається актуальність розробки єдиної методологічної концепції щодо розбудови корекційно-реабілітаційної допомоги в сучасному освітньому просторі. На основі аналізу становлення та розвитку допомоги особам з психофізичними порушеннями, досягнень психолого-педагогічної науки і практики, змін суспільної парадигми реалізації допомоги особам з психофізичними порушеннями та/або з інвалідністю, нормативно-правової бази та в контексті сучасної управлінської парадигми розроблено концептуальні положення корекційно-реабілітаційної діяльності, які ґрунтуються на пріоритетності науково-методичних засад спеціальної педагогіки у визначенні потреб осіб з психофізичними порушеннями. До основних з них віднесено: неперервність надання корекційно-реабілітаційної допомоги особам з психофізичними порушеннями від народження та впродовж життя незалежно від місця проживання; необхідність введення функції управління корекційно-реабілітаційною діяльністю на регіональному та інституціональному рівнях; необхідність спеціальної професійної підготовки фахівців до здійснення управління процесом корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з психофізичними порушеннями в різних галузях соціальної сфери, що забезпечить оптимізацію корекційно-реабілітаційної допомоги у кожній із галузей. Розроблена концепція соціодинаміки корекційно-реабілітаційної діяльності може стати підґрунтям для: 1) зміни модельної парадигми корекційно-реабілітаційної допомоги на рівні регіону; 2) оптимізації кадрової політики в соціальній галузі; 3) подальшої модифікації підготовки кадрів за сучасними викликами.
В статье отмечается актуальность разработки единой методологической концепции относительно развития коррекционно-реабилитационной помощи в современном образовательном пространстве. На основе анализа становления и развития помощи лицам с психофизическими нарушениями, достижений психолого-педагогической науки и практики, изменений общественной парадигмы реализации помощи лицам с психофизическими нарушениями и/или с инвалидностью, нормативно-правовой базы и в контексте современной управленческой парадигмы разработаны концептуальные положения коррекционно-реабилитационной деятельности, которые основываются на приоритетности научно-методических основ специальной педагогики в определении потребностей лиц с психофизическими нарушениями. К основным из них отнесено: непрерывность предоставления коррекционно-реабилитационной помощи лицам с психофизическими нарушениями от рождения и в течении жизни независимо от местожительства; необходимость введения функции управления коррекционно-реабилитационной деятельностью на региональном и институциональном уровнях; необходимость специальной профессиональной подготовки специалистов к осуществлению управления процессом коррекционно-реабилитационной помощи детям с психофизическими нарушениями в разных областях социальной сферы, которая обеспечит оптимизацию коррекционно-реабилитационной помощи в каждой из областей. Разработанная концепция социодинамики коррекционно-реабилитационной деятельности может стать основою для: 1) изменения модельной парадигмы коррекционно-реабилитационной помощи на уровне региона; 2) оптимизации кадровой политики в социальной области; 3) дальнейшей модификации подготовки кадров в соответствии с современными вызовами.
The article is marked urgency develop a unified methodological concept for developing correctional-rehabilitation help in today's educational environment. By analyzing the formation and development assistance to people with mental and physical disabilities, psychological and educational achievements of science and practice, changes the paradigm of social assistance to persons with mental and physical disabilities and / or disabilities, the legal framework and in the context of modern management paradigm developed correctional-rehabilitation activities based on priority scientific and methodological foundations of special education in identifying the needs of persons with mental and physical disabilities. The main ones include: continuity of correctional-rehabilitation help to individuals with mental and physical disabilities from birth and throughout life, regardless of place of residence; need for a control function correctional-rehabilitation activities at the regional and institutional levels, the need for special training professionals to manage the process of correctional-rehabilitation help for children with mental and physical disabilities in various fields of social services, ensuring optimization of correctional-rehabilitation help in each of the sectors. A conception sociodynamics correctional-rehabilitation activities could be the basis for: 1) change the paradigm model correctional-rehabilitation help at the regional level, 2) optimization of personnel policy in the social field, and 3) further modification training on modern challenges.
Опис
Ключові слова
соціодинаміка, социодинамика, sociodynamics, корекційно-реабілітаційна діяльність, коррекционно-реабилитационная деятельность, correctional-rehabilitation activity, особи з психофізичними порушеннями, лица с психофизическими нарушениями, persons with mental and physical impairments, реформування системи спеціальної освіти, реформирование системы специального образования, reform of the system of special education
Бібліографічний опис
Дегтяренко, Т. М. Концепція соціодинаміки корекційно-реабілітаційної діяльності [Текст] / Т. М. Дегтяренко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2015. – № 2. – С. 11–21. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2015_2_4.
Зібрання