Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1032
Назва: Нормативно-правова база фізичного виховання у вищих педагогічних навчальних закладах України (друга половина 40-х – кінець 80-х рр. ХХ ст.)
Інші назви: Legislative Basis on Physical Education in Higher Pedagogical Education Institutions of Ukraine (Second Half of the 40’s – the Late 80’s of the 20th Century)
Автори: Євтушенко, Євгеній Григорович
Yevtushenko, Yevhenii Hryhorovych
Ключові слова: нормативно-правовий документ
фізичне виховання
спорт
вищі педагогічні навчальні заклади
постанова
наказ
інструкція
legal document
physical education
sport
higher education institutions
decree
order
instruction
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Євтушенко, Є. Нормативно-правова база фізичного виховання у вищих педагогічних навчальних закладах України (друга половина 40-х – кінець 80-х рр. ХХ ст.) [Текст] / Є. Євтушенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 3–11.
Короткий огляд (реферат): Мета статті: здійснити аналіз нормативно-правової бази фізичного виховання у вищих педагогічних навчальних закладах України у другій половині 40-х – наприкінці 80-х рр. ХХ ст. Методи дослідження: теоретичний аналіз, порівняння та узагальнення джерел. Результати дослідження: на основі аналізу нормативно-правових документів визначено стратегію держави щодо фізичного виховання студентської молоді. Практичне значення: дослідження, на основі історичного досвіду, дозволяє виявити шляхи вдосконалення нормативно-правової бази фізичного виховання в педагогічних вишах. Висновки та перспективи подальших наукових розвідок: встановлено, що нормативно-правове забезпечення фізичного виховання у вищих навчальних закладах протягом досліджуваного періоду характеризується динамічністю та намаганням удосконалювати систему фізичного розвитку студентської молоді відповідно до політичних та соціально-економічних потреб держави. Подальшого вивчення потребує зміст навчальних програм з фізичної культури для вишів як складова нормативного забезпечення фізичного виховання студентів.
The purpose of the article is to analyze the regulatory framework of physical education in higher pedagogical education institutions of Ukraine in the second half of the 40’s – the late 80’s of the XXth century. Research methods: theoretical analysis, comparison and synthesis of the sources. The results of the study: based on the analysis of normative-legal documents the strategy of the state towards physical education of students is defined. Practical value: the study, on the basis of historical experience, allows to identify the ways of improving the normative-legal basis of physical education in the pedagogical universities. Conclusions and prospects for further research: it was found out that the regulatory framework of physical education in higher pedagogical education institutions of Ukraine during the analyzed period consisted of documents of different levels of legal hierarchy adopted by many party and state authorities. Analysis of legal acts shows that the strategy of the state in relation to physical education of students was not constant and changed under the influence of political, social and economic factors. So, in the early postwar years the priority was the restoration of physical education in higher schools on military basis. The contents of legal documents, adopted before 1948, was directed at achieving this result. After the decree of the Central Committee of the CC UCP(b) “On the development of mass sports movement and growth of skills of Soviet athletes” (December 1948) physical activity of pedagogical universities focuses on identifying and training athletes who would have been able to win at international competitions. A new phase of legal regulation of physical education in higher education institutions begins at the end of the 1950s. Its feature is refocusing on the development of mass sports movement in the universities and promoting the health of students. In general, regulatory support of physical education in higher education institutions in the period under study is characterized by dynamism and desire to improve the system of physical development of students. However, the level of legislation in this area cannot be recognized as coherent, stable and such that fully conforms to the time requirements. The subject of further study is the content of the curriculum of physical culture for schools as part of the normative support of physical education of students of higher education institutions.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1032
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Normatyvno-pravova baza fizychnoho vykhovannia.pdf624,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.