Психолого-педагогічні умови формування доброзичливих взаємин між учительським та учнівським колективами

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті представлено низку психолого-педагогічних умов формування доброзичливих взаємин між учительським та учнівським колективами. Автор статті розглядає стилі педагогічного спілкування в контексті позитивного діалогічного типу співпраці вчителя з учнями. Висвітлюються умови розвитку вміння вести діалог або монолог. Значна увага приділяється методу довіри, оскільки в педагогіці це поняття подібне доброзичливості, що є одним із найважливіших факторів розвитку й виховання соціально-адаптованої особистості, здатної до культурного розвитку. Вагома роль відводиться застосуванню педагогічної маніпуляції, яка має на меті не управління розвитком індивідуальності учня, а, навпаки, сприяє її саморозвиткові.
The article presents a number of psycho-educational conditions to encourage teachers and pupils to create amicable relationships. The author concretizes pedagogical styles of communication in the context of a positive type of teachers and students’ dialogical collaboration. The author uses the theoretical research techniques to analyze psycho-pedagogical literature which allows distinguish the most important communication styles which can help to encourage children to take initiative and overcome feelings of distrust in regard to the teacher. The emotional state of the student plays the important role in the process of learning. If they feel a psychological comfort during interaction with the teacher, it allows express them in training more actively and creatively. The teacher can achieve this result only when he shows tact and patience in dealing with students, listens to their opinion and does not impose their own. Only the ability to listen to the interlocutor, to perceive his thoughts without judgment can help to create relationships that contribute to a fruitful cooperation. The conditions of development of the ability to carry on a dialogue or to soliloquize are highlighted in the following article. Special attention is paid to the trust method as long as in pedagogy this concept is quite similar to benevolence, which is one of the most important factors in the development and education of socially adapted personality that is capable of cultural development. A significant role is given to the use of pedagogic manipulation, the aim of which is not to develop student’s individuality management, but, on the contrary, it contributes to self-development. Tolerance, sense of humor, humanity, correctness of the statements contributes to the encouraging teachers and pupils to create amicable relationships. It is concluded that friendly attitude of the teacher towards the students is not only the perception and evaluation of the positive qualities of students, but also the unequivocal perception of his personality. This is possible with the application of positive dialogical type of interaction and cooperation between the participants of the educational process.
Опис
Ключові слова
доброзичливі взаємини, психолого-педагогічні умови, довіра, діалог, педагогічна маніпуляція, спільна діяльність, стилі спілкування, amicable relationships, psycho-educational conditions, trust, dialogue, teaching manipulation, joint activity, communication styles
Бібліографічний опис
Бублик, А. Психолого-педагогічні умови формування доброзичливих взаємин між учительським та учнівським колективами [Текст] / А. Бублик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 91–96.