Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1048
Назва: Психологічні і педагогічні підходи до визначення сутності поняття «наступність»
Інші назви: Psychological аnd Pedagogical Approaches to the Essence оf the Concept оf “Continuity”
Автори: Компаній, О.
Kompanii, O.
Ключові слова: наступність
психологічні і педагогічні підходи у визначені цього поняття
наступність як загальнопедагогічний принцип
методичний принцип
дидактичний принцип
закономірність
вимога
наступність у мовній освіті
continuity
psychological and pedagogical approaches to the definition of this concept
continuity as a general principle
teaching principle
learning principle
regularity requirements
continuity in language education
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Компаній, О. Психологічні і педагогічні підходи до визначення сутності поняття «наступність» [Текст] / О. Компаній // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 120–127.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена аналізу психологічних і педагогічних поглядів на сутність принципу наступності. Автором встановлено, що психологічний аспект пов’язаний із розвитком особистості на різних вікових етапах, зі зміною провідного типу діяльності в процесі переходу від одного вікового періоду до іншого, з урахуванням новоутворень тощо. З педагогічної точки зору наступність включає в якості істотних компонентів такий момент, як послідовність процесу навчання. Незважаючи на відмінності в розумінні й визначенні наступності, у змістовому плані виявляються спільні підходи. Вона характеризується як деякий об’єктивний і необхідний зв’язок між ланками освіти на всіх етапах навчання, що сприяє послідовному розвиткові особистості.
The article is devoted to the analysis of psychological and pedagogical views on the essence of the principle of continuity. The author found out that the psychological aspect is associated with the development of the personality at different age levels, with the “zone of proximal development”, which involves the execution of child jobs under the guidance of a teacher and a gradual transition to independent work, with the change of leading type of activity in the process of transition from one age period to another, in line with which you experience new kinds, as well as with the theory of staged (planned) formation of mental actions, that is, the process of knowledge acquisition and action goes through several stages, each of which created certain preconditions for the implementation of continuity in learning. Scientists consider that the problem of continuity interested not only the researchers in the modern age, but also of the past. Their merit is that they have formulated the basic rules of consistent presentation of the material: to move from the known to the unknown, from easy to difficult, from near to far. However, the deep development and practical application of this problem has not been received. At the present stage, the continuity is seen as a very complex and versatile process that is expressed differently in different environments and has its own peculiarity. This caused differences in the definition of this term, as each author focuses on a particular part or on one side of the educational process. Accordingly, continuity is characterized as: the didactic principle; the methodological principle; pedagogical principle; the rule; the requirement that refers to knowledge and skills of students at a particular stage of training and the like. From a pedagogical point of view, this concept includes a sequence of the learning process. Despite the differences in understanding and definition of continuity in terms of content they manifest common approaches. Most authors who agree on the continuity suggest a link to previous material, then that prepares students for conscious and strong mastering of the new material; the broadening and deepening of knowledge; reflection on a new, higher level. The above mentioned approaches to determine the status and identify the essence of continuity only underscore its universality and multi-functionality. The prospects for further searches in this direction of the research are seen in the development of a technique of realization of continuity in teaching the younger students to create texts.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1048
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Psykholohichni i pedahohichni pidkhody do vyznachennia sutnosti.pdf533,08 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.