Концепт освіта в українському та польському дискурсах крізь призму національних лінгвістичних корпусів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021-01
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Cuiavian University in Wloclawek
Анотація
У статті окреслено особливості вербалізації культурного і поняттєвого компонентів концепту освіта в українському та польському освітньому дискурсах на засадах міждисциплінарного підходу та із застосуванням країнських та польських цифрових лінгвістичних технологій. Для досягнення мети використано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, на основі яких презентовано базові поняття дослідження: дискурс, освітній дискурс, мовна картина світу, концепт. Концептосферу освіта представлено як сегмент концептуальної системи, сфери знань в українському та польському освітньому дискурсах. Здійснюючи розгляд культурного і поняттєвого компонентів концепту освіта, керуємось положеннями міждисциплінарного підходу, що увиразнює мовну та концептуальну картину світу. Розгляд культурного компоненту концепту освіта (на матеріалі прислів’їв) запропоновано під кутом лінгвокультурологічного підходу, поняттєвого - лінгвокогнітивного підходу. Аналіз лексико-семантичного та конотативного наповнення концепту освіта (різних видів сполучуваності: cловосполучень, оказіональних сполучень слів, словосполучень, що мають ознаки метафори; фразеологізми, яким властива соціальна оцінність (праця, розум) здійснено у урахуванням технічних можливостей застосування національних корпусів та українських та польських цифрових лінгвістичних технологій) зумовлює об’єктивну потребу комплексно проаналізувати концепт освіта як мовно-мисленнєву сутність і соціальне явище, виявити динамічні процеси в сучасному мовленні в контексті постановки питання про збереження й нарощування власної національної термінології освіти, інтерпретації лексичних елементів за допомогою цифрових лінгвістичних технологій. Наведені приклади є ілюстративними, використано для демонстрації можливостей застосування корпусних технологій: оперативність, гнучкість у формуванні поставлених завдань, широкий масштаб для подальших міждисциплінарних досліджень.
The article outlines the features of verbalization of cultural and conceptual components of the concept «Education» in Ukrainian and Polish educational discourses based on transdisciplinary approach and with the use of Ukrainian and Polish digital linguistic technologies. To achieve this goal, general scientific methods of analysis, synthesis, comparison, generalization are used, on the basis of which the basic concepts of research are presented: discourse, educational discourse, linguistic picture of the world, concept. The conceptual sphere of education is presented as a segment of the conceptual system, the sphere of knowledge in the Ukrainian and Polish educational discourses. When considering the cultural and conceptual components of the concept of education, we are guided by the provisions of transdisciplinary approach that emphasizes the linguistic and conceptual picture of the world. Consideration of the cultural component of the concept «Education» (based on proverbs) is proposed from the angle of lingua-cultural approach, conceptual – lingua-cognitive approach. Analysis of the lexical-semantic and connotative content of the concept «Education» such as phrases, occasional combinations of words, phrases that have the features of metaphor; phraseology, which is characterized by social value (work, mind) is carried out taking into account the technical possibilities of digital linguistic technologies. The results of the analysis determine the objective need to comprehensively analyze the concept «Education» as a linguistic and mental essence and social phenomenon, to identify dynamic processes in modern speech in the context of raising the issue of preserving and increasing their own national terminology of education, interpretation of lexical elements using digital linguistic technologies. The given examples are illustrative. These examples are used to demonstrate the possibilities of application of corpus technologies: efficiency, flexibility in the formation of tasks, a wide scale for further interdisciplinary research.
Опис
Ключові слова
дискурс, культурний концепт, освіта, міждисциплінарний підхід, Український національний лінгвістичний корпус, discourse, cultural concept, education, transdisciplinary approach, Ukrainian National Linguistic Corpus, Narodowy Korpus Języka Polskiego
Бібліографічний опис
Надутенко, М. В. Концепт освіта в українському та польському дискурсах крізь призму національних лінгвістичних корпусів [Текст] / М. В. Надутенко, О. М. Семеног // Innovative Pathway for the Development of Modern Philological Sciences in Ukraine and EU Countries : collective monograph. – Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, 2021. – Vol. 2. – C. 66–81. – DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-031-5-27.