Формування полікультурної компетентності майбутніх педагогів як інструмент ефективної крос-культурної взаємодії в умовах глобалізації вищої освіти

Анотація
У статті висвітлено питання підготовки майбутніх педагогів до ефективної крос-культурної взаємодії й до професійної діяльності в полікультурному суспільстві. З’ясовано сутність поняття «полікультурна компетентність» та її компоненти. Проаналізовано фактори сформованості полікультурної компетентності, а також культурний інтелект, який дозволяє його носію здійснювати ефективну крос-культурну комунікацію. Аналіз наукових праць дозволяє зробити висновок про актуальність і практичну значущість формування полікультурної компетентності, оскільки глобалізація вищої освіти вимагає вміння ефективно взаємодіяти в конкретній ситуації з урахуванням культурних особливостей.
The article highlights the issues of future teachers’ training for an effective cross-cultural interaction and professional work in a multicultural society. The improvement and mass distribution of media, globalization and migration processes, which are characteristic for modern society, determine global trends in the development of education. According to the results of the theoretical analysis the interpretation of the key concepts, namely, the «multicultural competence» and its components, «cultural training», «cultural intelligence» is presented. The factors of formation of multicultural competence and cultural intelligence that allows its bearer to carry out cross-cultural communication effectively are analyzed. The analysis of scientific papers suggests the relevance and practical significance of the formation of a multicultural competence, because the globalization of higher education requires the ability to communicate effectively in a particular situation considering cultural characteristics. The aim of the article is to explore the formation of multicultural competence of the future teachers as a means of an effective cross-cultural interaction in the context of globalization of higher education. The study of theoretical works and everyday practice enabled to conclude the modernity of this idea. The goal of multicultural education is a consolidation of human resources, concepts and ideas, the absence of discrimination in education on any ground. A person with knowledge, with a high level of cultural tolerance, motivated to intercultural interaction and therefore the person who knows how to live successfully in different cultural environments, such a person is able not only to act as a mediator between them, but also to understand his/her native culture at a new level. Although as to the unconscious problems we can talk about different prejudices and stereotypes with regard to the representatives of other cultures, raising the level of anxiety in situations of cross-cultural interaction. Unified, generally accepted theory of multicultural education has not been developed yet, but most researchers refer to the important role of cultural diversity of an educational environment for personal and social development of future teachers, expanding the range of their educational opportunities. The prospects for further research are the development of specific methods of future teachers’ training and the formation of their multicultural competence.
Опис
Ключові слова
полікультурна компетентність, майбутні педагоги, крос-культурна взаємодія, глобалізація вищої освіти, полікультурне середовище, культурологічна підготовка, культурний інтелект, полікультурна освіта, multicultural competence, future teachers, cross-cultural interaction, globalization of higher education, multicultural environment, cultural training, cultural intelligence, multicultural education
Бібліографічний опис
Дем’яненко, О. Формування полікультурної компетентності майбутніх педагогів як інструмент ефективної крос-культурної взаємодії в умовах глобалізації вищої освіти [Текст] / О. Дем’яненко, Т. Мороз // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 237–243.