Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1063
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДем'яненко, Ольга Євгенівна-
dc.contributor.authorDemianenko, Olha Yevhenivna-
dc.contributor.authorМороз, Тетяна Олександрівна-
dc.contributor.authorMoroz, Tetiana Oleksandrivna-
dc.date.accessioned2017-02-16T08:37:38Z-
dc.date.available2017-02-16T08:37:38Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationДем’яненко, О. Формування полікультурної компетентності майбутніх педагогів як інструмент ефективної крос-культурної взаємодії в умовах глобалізації вищої освіти [Текст] / О. Дем’яненко, Т. Мороз // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 237–243.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1063-
dc.description.abstractУ статті висвітлено питання підготовки майбутніх педагогів до ефективної крос-культурної взаємодії й до професійної діяльності в полікультурному суспільстві. З’ясовано сутність поняття «полікультурна компетентність» та її компоненти. Проаналізовано фактори сформованості полікультурної компетентності, а також культурний інтелект, який дозволяє його носію здійснювати ефективну крос-культурну комунікацію. Аналіз наукових праць дозволяє зробити висновок про актуальність і практичну значущість формування полікультурної компетентності, оскільки глобалізація вищої освіти вимагає вміння ефективно взаємодіяти в конкретній ситуації з урахуванням культурних особливостей.uk_UA
dc.description.abstractThe article highlights the issues of future teachers’ training for an effective cross-cultural interaction and professional work in a multicultural society. The improvement and mass distribution of media, globalization and migration processes, which are characteristic for modern society, determine global trends in the development of education. According to the results of the theoretical analysis the interpretation of the key concepts, namely, the «multicultural competence» and its components, «cultural training», «cultural intelligence» is presented. The factors of formation of multicultural competence and cultural intelligence that allows its bearer to carry out cross-cultural communication effectively are analyzed. The analysis of scientific papers suggests the relevance and practical significance of the formation of a multicultural competence, because the globalization of higher education requires the ability to communicate effectively in a particular situation considering cultural characteristics. The aim of the article is to explore the formation of multicultural competence of the future teachers as a means of an effective cross-cultural interaction in the context of globalization of higher education. The study of theoretical works and everyday practice enabled to conclude the modernity of this idea. The goal of multicultural education is a consolidation of human resources, concepts and ideas, the absence of discrimination in education on any ground. A person with knowledge, with a high level of cultural tolerance, motivated to intercultural interaction and therefore the person who knows how to live successfully in different cultural environments, such a person is able not only to act as a mediator between them, but also to understand his/her native culture at a new level. Although as to the unconscious problems we can talk about different prejudices and stereotypes with regard to the representatives of other cultures, raising the level of anxiety in situations of cross-cultural interaction. Unified, generally accepted theory of multicultural education has not been developed yet, but most researchers refer to the important role of cultural diversity of an educational environment for personal and social development of future teachers, expanding the range of their educational opportunities. The prospects for further research are the development of specific methods of future teachers’ training and the formation of their multicultural competence.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectполікультурна компетентністьuk_UA
dc.subjectмайбутні педагогиuk_UA
dc.subjectкрос-культурна взаємодіяuk_UA
dc.subjectглобалізація вищої освітиuk_UA
dc.subjectполікультурне середовищеuk_UA
dc.subjectкультурологічна підготовкаuk_UA
dc.subjectкультурний інтелектuk_UA
dc.subjectполікультурна освітаuk_UA
dc.subjectmulticultural competenceuk_UA
dc.subjectfuture teachersuk_UA
dc.subjectcross-cultural interactionuk_UA
dc.subjectglobalization of higher educationuk_UA
dc.subjectmulticultural environmentuk_UA
dc.subjectcultural traininguk_UA
dc.subjectcultural intelligenceuk_UA
dc.subjectmulticultural educationuk_UA
dc.titleФормування полікультурної компетентності майбутніх педагогів як інструмент ефективної крос-культурної взаємодії в умовах глобалізації вищої освітиuk_UA
dc.title.alternativeThe Formation оf Multicultural Competence оf Future Teachers аs а Means оf аn Effective Cross-Cultural Interaction іn the Context оf the Globalization оf Higher Educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.147uk_UA
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti maibutnikh.pdf510,96 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.