Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1064
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДука, Марія Володимирівна-
dc.contributor.authorDuka, Mariia Volodymyrivna-
dc.date.accessioned2017-02-16T08:53:41Z-
dc.date.available2017-02-16T08:53:41Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationДука, М. Типологія невербальних засобів комунікації для формування лінгвосоціокультурної компетентності у процесі англомовного читання [Текст] / М. Дука // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 243–252.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1064-
dc.description.abstractСтаттю присвячено науково-методичним основам формування лінгвосоціокультурної компетентності у процесі англомовного читання. Проаналізовано підходи до визначення поняття «невербальні засоби комунікації». Визначено основні критерії класифікації невербальних засобів комунікації та подано типології невербальних засобів комунікації відповідно до фізичної природи їх продукування й відповідно до їх значення. Запропоновано методичну типологію невербальних засобів комунікації для формування в майбутніх філологів лінгвосоціокультурної компетентності у процесі англомовного читання, яка враховує основні труднощі формування лінгвосоціокультурної компетентності, пов’язані з розумінням невербальних засобів комунікації.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the scientific and methodological basics of forming linguosociocultural competence as a сomplex and multicomponent phenomenon in the process of teaching reading in English the students of universities who learn English as the target language. The abundance of different definitions of “non-verbal signals” necessitates the analyses of the approaches to defining the notion. Thus the main approaches to defining the notion of “non-verbal signals” have been analyzed. Non-verbal signals have been defined as the meaningful movements of a person, which include gestures, mimics, pantomimics, changes of personal space, distance, particularities of voice and its modulations and such specific static details as clothing, hairdo styles, accessories, jewelry, tattoos, the smell of a person, etc. The basic criteria of non-verbal signals classification have been singled out. The typologies of non-verbal signals have been introduced. Among them are 1) the typology which is suggested in accordance to the physical nature of producing the non-verbal signals and 2) the typology which is suggested in accordance to the meaning of non-verbal signals. The typology which is based upon physical nature of producing of non-verbal signals includes body language, distance and physical appearance, voice, touch, the use of time, eye contact and the actions of looking while talking and listening, frequency of glances, patterns of fixation, pupil dilation, and blink rate. The typology which is based upon the meaning of non-verbal signals accounts that context non-verbal signals are found within (standard non-verbal signals and situational non-verbal signals) and the degree of universality of their meaning (universal, national-biased, individual/author’s non-verbal signals). The methodological typology of non-verbal signals in forming linguosociocultural competence in the process of reading in English, which embraces and accounts the difficulties of forming of linguocultural competence connected with the interpreting and understanding non-verbal signals has been specified. Thus the difficulties of forming of linguocultural competence connected with the interpreting and understanding non-verbal signals are influenced by the abundance of various types of non-verbal signals, their specific universal/nationally-biased/individual meaning, and also their contextual meaning.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectлінгвосоціокультурна компетентністьuk_UA
dc.subjectкритерійuk_UA
dc.subjectневербальні засоби комунікаціїuk_UA
dc.subjectтипологія невербальних засобів комунікаціїuk_UA
dc.subjectтруднощі формування компетентностіuk_UA
dc.subjectlinguosociocultural competenceuk_UA
dc.subjectcriterionuk_UA
dc.subjectnon-verbal signalsuk_UA
dc.subjecttypology of non-verbal signalsuk_UA
dc.subjectdifficulties of forming of linguocultural competenceuk_UA
dc.titleТипологія невербальних засобів комунікації для формування лінгвосоціокультурної компетентності у процесі англомовного читанняuk_UA
dc.title.alternativeThe Typology оf Non-Verbal Signals іn Forming оf Linguosociocultural Competence іn the Process оf Reading іn Englishuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.147:811.111uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Typolohiia neverbalnykh zasobiv komunikatsii.pdf550,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.