Теоретичний аспект питання готовності майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено погляди сучасних науковців на проблему професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів, зумовлену розбіжностями між настановою на гуманізацію стосунків «учитель – учень» і рівнем готовності майбутніх педагогів до встановлення гуманістичних відносин із учнями. Метою авторів є з’ясування професійної спрямованості студентів педагогічного ВНЗ до майбутньої професії. Автори дійшли висновку щодо розуміння науковцями поняття готовності майбутніх учителів до виконання професійних обов’язків як цілісного полікомпонентного утворення, характеристиками якого є потреба студентів у педагогічній рефлексії, а також опанування ними технологією навчання й гуманістичного виховання молодших школярів.
In the article the modern scientists’ opinions on the problem of the future elementary school teachers’ professional and pedagogical training, connected with the contradictions between the aim at the humanization of the “teacher – pupil” relations and the level of the future teachers’ readiness to the interaction with the pupils are given. The article is aimed at the consideration of the essence of the future teachers’ readiness to the professional activity as a psychological phenomenon and links ascertainment between such notions as “readiness to the activity”, “professional readiness” and “professional orientation”. It is worth noticing that there isn’t unity in the approaches to the phenomenon “readiness” observance in the psychological and pedagogical sources analyzed by the authors. Different scientists determine readiness as a special mental state, structural personal formation, personal characteristic or quality. In turn, the professional orientation is defined as an interest to the profession and inclination to occupy with it. The personal readiness to the certain kind of activity defining implies revealing upon such components as motivationally-cognitive, communicative, designing and structural, operational, estimating and regulating. Each of the components of the future teachers’ readiness to the professional activity listed presupposes such elements of the pedagogical reflection availability as self-rating, self-control, self-questioning, self-regulation as well as self-prediction and self-correction. The authors of the article came to the conclusion about the scientific understanding of the future teachers’ readiness to the professional functions carrying out as an integral multicomponent formation, which has such characteristics as positive motivation, personal qualities, students’ need in the pedagogical reflection as well as their mastering with the technology of the junior schoolchildren studying and humanistic up-bringing. Such understanding of the readiness gives grounds for the scientifically based researches of the issues connected with the future elementary school teachers’ professional training.
Опис
Ключові слова
професійна підготовка, професійна спрямованість, готовність майбутніх учителів, педагогічна діяльність, гуманізм, гуманістичне виховання, гуманістичні відносини, professional training, professional orientation, future teachers’ readiness, pedagogical activity, humanism, humanistic up-bringing, humanistic relations
Бібліографічний опис
Дядченко, Г. Теоретичний аспект питання готовності майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності [Текст] / Г. Дядченко, А. Білокур // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 252–259.