Інноваційні форми підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи з протидії торгівлі людьми

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано інноваційні форми підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи у сфері протидії торгівлі людьми. Автором доведено, що підготовку можна планувати відповідно до трьох компонентів: емоційного, когнітивного, поведінкового. Згідно з результатами дослідження з’ясовано, що взаємодія з іншими суб’єктами протидії торгівлі людьми, зокрема з громадськими організаціями Сумщини, дозволяє використовувати наявні ресурси і зробити підготовку соціальних педагогів більш змістовною, цікавою й ефективною. Автор підкреслює, що інноваційні форми підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи у сфері протидії торгівлі людьми мають застосовуватися інтегративно, починаючи з вивчення концептуальних і методичних засад у межах навчальної дисципліни «Соціальні технології протидії торгівлі людьми та експлуатації дітей», завершуючи подальшим удосконаленням умінь у процесі виробничої волонтерської практики.
The article is devoted to the analysis of innovative forms of the training of future social teachers in the field of anti-trafficking of people. The author distinguishes the levels of the components in the preparation: emotional, cognitional and behavioral. In the framework of practical training and studying of disciplines of the socio-pedagogical cycle at the Department of social pedagogy and gender studies “Socio-pedagogical work in the education institutions”, “Technology of organization and activities of the volunteer groups” has already developed a certain system of scientific-methodological work, which includes mass, group and individual forms. The author emphasizes that the most productive form of preparation of subjects of social-pedagogical work in the field of anti-trafficking is training. Training is the form of organization of studies and making of practical skills. In the context of training the specialists use methods and forms of work with children, people injured from their trafficking. Training allows integrating a few other forms of work, such as a presentation, demonstration of video, discussion in the small groups and other. The author makes an example of partnership of Sumy public organizations and volunteers in the process of training. In the process of partnership with students-volunteers, Sumy regional public organization “The Future of Ukraine” and Sumy regional organization of the League of social workers of Ukraine “Professional League of social workers of Sumy region” with the aim of training specialists of social services was prepared the following trainings: “Prevention of human trafficking, identifying victims and work with them”, “National dissemination mechanism of interaction of subjects carrying out activities in the sphere of combating human trafficking in Ukraine”. The author emphasizes that innovative forms of training of future social teachers to work in the field of combating human trafficking should be applied comprehensively, starting with a study of the conceptual and methodological principles within the academic discipline of “Social technology of combating human trafficking and exploitation of children”, completing the further improvement of skills in the process of production of volunteer practices.
Опис
Ключові слова
підготовка соціальних педагогів, протидія торгівлі людьми, інноваційні технології, емоційний, когнітивний та поведінковий компоненти, тренінг, anti-trafficking of people, innovative technologies, emotional component, cognitional component, behavioral component, training, training of future social teachers
Бібліографічний опис
Чернякова, А. Інноваційні форми підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи з протидії торгівлі людьми [Текст] / А. Чернякова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 392–397.