Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1089
Title: Роль практичного компонента в структурі формування риторичної культури корекційних педагогів
Other Titles: The Role оf Practical Component іn the Structure оf the Formation оf Rhetorical Culture оf Correctional Pedagogues
Authors: Тарасова, В.
Tarasova, V.
Ільченко, О.
Ilchenko, O.
Keywords: практичний компонент
структура мовлення
складники риторичної культури
техніка мовлення
корекційний педагог
риторика
мовленнєві акти
мовлення
practical component
speech structure
comprising rhetorical culture
speech technology
correctional pedagogue
rhetoric
speech acts
speech
Issue Date: 2016
Citation: Тарасова, В. Роль практичного компонента в структурі формування риторичної культури корекційних педагогів [Текст] / В. Тарасова, О. Ільченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 415 –422.
Abstract: У статті розкривається структура практичного компоненту в системі формування риторичної культури корекційних педагогів. Зазначається, що практичний компонент риторичної культури корекційного педагога є одним із основних складників структури педагогічної діяльності, що включає в себе весь спектр мовленнєвих умінь, а також уміння організовувати процеси комунікації, взаємодіяти з суб’єктами виховного процесу. Риторична культура корекційного педагога – це складне особистісне утворення, що передбачає зразкову трансляцію через публічне мовлення вербальних та невербальних засобів. Риторична культура корекційного педагога зумовлена специфікою його роботи, а саме: спілкуванням з дітьми різних вікових груп, які мають особливі потреби.
The article reveals the structure of the practical component in the system of formation of rhetorical culture of correctional pedagogues. It is noted that the practical component of the correctional pedagogue’s rhetorical culture is one of the main components of the structure of educational activities, including the entire spectrum of speech abilities, as well as the ability to organize communication processes, interact with the subjects of the educational process, to interact with the actors of the educational process, with slight signs include the development of communication, see the options of communicative interaction; assist pupils in solving educational problems, find and fix bugs in tact utterances of others; pick up a convincing argument in favor of its position; openly demonstrate and uphold respect for the feelings and rights of the other person views their position, if necessary; ability to dramatic art. It is noted that an important part of the practical component of the rhetorical culture of the teacher is a speech technique. The characteristic features and voice quality technology are characterized. The author also draws attention to the teacher’s diction as an important element of culture. It is noted that the diction depends on the correct pronunciation of the degree of expressiveness in the pronunciation of words, syllables, sounds in conversation, teaching teacher training material, and therefore, understanding by the audience the content of verbal communication. Considerable attention is paid to self-presentation, because if the child does not like the teacher, or really likes, it has a bad effect on the perception of the meaning of their messages; it is difficult to establish pedagogical interaction with pupils and, as a consequence, it reduces the effectiveness of education and training. The article draws attention to the fact that one of the most important components of the rhetorical culture of pathologists is dramatic art, which involves mastering artistic skills by the students. It is noted that native pedagogy has a number of research works which concern the development of the personality by means of dramatic art. The idea of using the achievements of the art pedagogy in teacher’s training is not new. It is noted that reviewing the status of the research problem allows indicate that the problem of formation of the abilities of performing excellence in the field of professional training of future specialists, including the formation of their rhetorical culture in higher education is not sufficiently developed.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1089
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rol praktychnoho komponenta v strukturi.pdf518,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.