Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1131
Назва: Принципи формування здоров’язбережувальної компетентності у процесі підготовки майбутніх інженерів-технологів харчової галузі
Інші назви: The Principles of Formation of Health-Saving Competence in the Process of Future Engineers-Technologists of Food Industry Training
Автори: Благий, Ольга Сергіївна
Blahyi, Olha Serhiivna
Ключові слова: інженер-технолог
харчова галузь
здоров’язбережувальна компетентність
принципи навчання
змістові принципи
процесуальні принципи
система
engineer-technologist
food industry
health protection competence
learning principles
content principles
procedural principles
system
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Благий, О. Принципи формування здоров’язбережувальної компетентності у процесі підготовки майбутніх інженерів-технологів харчової галузі [Текст] / О. Благий // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 78–86.
Короткий огляд (реферат): У статті наведено детальний аналіз наукової літератури, що дозволив визначити принципи підготовки майбутніх інженерів-технологів у процесі формування здоров’язбережувальної компетентності. У структурі принципів навчання майбутніх фахівців виділено дві групи: змістовні та процесуальні. До змістовних принципів навчання відносять: принцип моделювання професійної діяльності, принцип систематичності й послідовності викладання навчального матеріалу, принцип відповідності змісту вищої освіти сучасним і прогнозованим тенденціям розвитку науки та технології. До процесуальних принципів відносять такі принципи, як принцип професійної спрямованості, принцип позитивної мотивації і сприятливого емоційного фону, принцип гуманізації, принцип міцності знань, умінь і навичок, принцип інноваційності, принцип інтеграції навчальної й науково-дослідної діяльності. Їх комплексне застосування в процесі підготовки майбутніх інженерів-технологів передбачає вдосконалення змісту та методики навчання.
In the article the principles of training of future engineers-technologists in the formation of health-saving competence are defined. Didactic principles are crucial in selecting the content of education, methods and forms of education. The use of learning principles helps adjust the learning process in such a way to effective students’ learning. In the structure of the principles of the future specialists training two groups are outlined: content and procedural. The content principles are: the principle of modeling of professional activity, the principle of systematicity and consistency of teaching material, the principle of conformity of the content of higher education with modern and the forecasted tendencies of development of science and technology. The procedural principles include such principles as the principle of professional orientation, the principle of positive motivation and a favorable emotional background, the principle of humanization, principle of strength of knowledge, abilities and skills, the principle of innovation, the principle of integration of educational and research activities. The principle of conformity of the content of higher education with modern and the forecasted tendencies of development of science and technology involves the preparation of future specialists in modern technologies, but based on the data of science. The principle of integration of educational and research activities is aimed at introducing elements of research activities in training. The principle of systematicity and consistency of teaching emphasizes the interlinkages between the themes and allows you to consolidate finally the acquired knowledge. The principle of strength of knowledge, abilities and skills is aimed at using the acquired knowledge in further academic work and future professional activity. The principle of innovation training is aimed at simplifying the complex perception of educational material and improve students’ motivation. The principle of the educational character of education is associated with support and implementation of domestic innovative production technologies and wellness products. The principle of humanization is aimed at developing a positive atmosphere between the teacher and the student, the provision of psychological support, professional assistance and motivation. The principle of positive motivation and a favourable emotional background is aimed at interesting, accessible and vivid presentation of learning material. The principle of professional orientation is aimed at the reproduction of productive situations while learning at different levels of complexity. The principle of modeling of professional activity relies on the development of a programme of educational activity of students simulating the professional activity of a specialist. The author has highlighted the main substantive and procedural principles of the future specialists training, the combination of which ensures the formation of professional skills on the development of innovative health products.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1131
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pryntsypy formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi.pdf522,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.