Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1152
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПроніна, Т.-
dc.contributor.authorPronina, T.-
dc.contributor.authorПолянська, Ю.-
dc.contributor.authorPolianska, Yu.-
dc.contributor.authorКарпович, Н.-
dc.contributor.authorKarpovych, N.-
dc.date.accessioned2017-02-23T08:49:10Z-
dc.date.available2017-02-23T08:49:10Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationПронина, Т. Оценка риска санитарно-эпидемиологического благополучия учреждений образования здоровью дошкольников и школьников [Текст] / Т. Пронина, Ю. Полянская, Н. Карпович // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 260–269.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1152-
dc.description.abstractСформовано доказову базу впливу комплексу факторів освітнього середовища на динаміку показників здоров’я. Визначено пріоритетні фактори ризику, інформаційний показник стану здоров’я – індекс нездоров’я. Це підтверджує доцільність адресного управління факторами освітнього середовища закладів освіти з метою зниження ризиків несприятливого впливу. Розроблена нами система класифікації ризиків закладів освіти дозволяє визначити доцільність проведення виробничого контролю щодо відповідності факторів освітнього середовища санітарним нормам і правилам. Виокремлено рівні ризику закладів освіти: ризик санітарно-епідеміологічного благополуччя об’єкта; ризик санітарно-гігієнічних показників; ризик окремих критеріальних ознак, які формують санітарно-гігієнічні показники.uk_UA
dc.description.abstractThe risk-oriented model of control of sanitary-epidemiological welfare level of the educational establishments was adopted because of lots of quality characteristics. Health criteria are multifarious and dynamic during the educational period. To minimize the impact of adverse factors it is necessary to have science-based concepts of education environment of the risk factors. The integrated approach provides the unified technique of an estimation of conditions of educational environment as one of the most significant and informative blocks of the factors of an environment, allows giving more objective quantitative characteristic of the sanitary-and-hygienic parameters which have qualitative-quantitative categories. It allows arranging on one scale not only the characteristics of a state of health, but also the parameters of the environment. The quantity health indicator – an index of «unhealthiness», which most objectively reflects a degree of «loss of health», was used. The index of «unhealthiness» is an expedient for a quantitative estimation of health. The evidence base of influence of educational environment factors to the dynamics of the health indicators was formed. The hygienic diagnostics of sanitary-epidemiological welfare level of the educational establishments was performed. The systematic approach which is used as the integral criteria for qualitative as quantitative characteristics of educational environment and children’s health was used. The science-based model system of risk assessment of the education environment influence on the children’s health was offered. The main risk factors and informative health indicator – an illness index – were identified. This confirms the appropriateness of the address control factors of the educational environment of educational institutions in order to reduce the adverse effects of risks. We have developed a classification system for risk factors of educational establishment to determine the feasibility of carrying out an in-process monitoring for compliance with the educational environment factors, sanitary norms and rules. The risk levels of educational institutions were identified: the risk of sanitary and epidemiological welfare of the educational establishment; the risk of sanitary and hygienic indicators; the risk of the individual criterion signs of forming health indicators.uk_UA
dc.language.isoruuk_UA
dc.subjectсанітарно-епідемілогічне благополуччяuk_UA
dc.subjectшколяріuk_UA
dc.subjectдошкільнятаuk_UA
dc.subjectстан здоров’яuk_UA
dc.subjectосвітнє середовищеuk_UA
dc.subjectризик здоров’юuk_UA
dc.subjectsanitary-epidemiology welfareuk_UA
dc.subjecteducational environmentuk_UA
dc.subjectchildren’s health statusuk_UA
dc.subjectrisk assessmentuk_UA
dc.titleОценка риска санитарно-эпидемиологического благополучия учреждений образования здоровью дошкольников и школьниковuk_UA
dc.title.alternativeRisk Assessment оf the Sanitary аnd Epidemiological Welfare оf Preschool аnd School Educational Establishments to the Children’s Healthuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc613.95:616-053.5uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Otsenka ryska sanytarno-эpydemyolohycheskoho.pdf541,35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.