Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1180
Title: Психологічні особливості професійної ідентичності майбутнього психолога в аспекті його професіоналізації
Other Titles: Psychological Characteristics of Professional Identity of the Future Psychologists as the Aspect of their Professionalization
Authors: Савчук, Зоряна Степанівна
Savchuk, Zoriana Stepanivna
Keywords: професіоналізація
професійна ідентичність
майбутній психолог
психологічне становлення
професійна ментальність
особистісний сенс
етап професійної підготовки
professionalization
professional identity
future psychologist
psychological development
professional mentality
personal sense
level of training
Issue Date: 2016
Citation: Савчук, З. Психологічні особливості професійної ідентичності майбутнього психолога в аспекті його професіоналізації [Текст] / З. Савчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 175–184.
Abstract: У статті описано особливості розвитку професійної ідентичності майбутніх психологів. Представлено матеріал щодо теоретичного аналізу проблеми. Проаналізовано теоретичні та практичні підходи з проблеми професіоналізації, розглянуто професійну ідентичність як основне поняття, що відображає сутність професійного розвитку; розкрито зміст особистісного сенсу поняття «психолог» у майбутніх фахівців; проаналізовано й визначено відмінності в показниках професійної ідентичності майбутніх психологів залежно від етапу професійної підготовки.
The features of professional identity of the future psychologists are depicted in this article. The material about the theoretical analysis of the problem is submitted. The theoretical and practical views of professionalization, professional identity as the basic concept that reflects the nature of professional development are considered. The content of the personal sense of “psychologist” of future professionals is clarified. The different features of professional identity of the future psychologists according to the level of training are analyzed and defined in the article. The theoretical and empirical researches of leading factors and characteristics of professional identity of students who are psychologists are revealed. The main points of view of studying the problems of identity and identification are analyzed. The meaning of “professional identity” as a result of processes of professional self-determination and self-organization is solved. The components of the psychologist’s professional identity that ensure the success of his or her activities as a professional are picked out. The theoretical experiment of researching the process of formation of professional consciousness of the future psychologists during their training in higher school is pursued. The theoretical and practical points of views of personal’s professionalization are analyzed. The professional identity as a basic concept that reflects the nature of professional development is considered. The basic indicators of professional identity, awareness, formation, decision are defined. The problems of professional development of the future psychologists in educational and professional activities in the sphere of practical psychology are solved. The content and dynamics of the personal meaning of “psychologist” of the future professionals is depicted. The difference of indicators of the professional identity of the future psychologists depending according to the level of training and the forms of financing the education is analyzed and identified.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1180
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi identychnosti.pdf525,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.