Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1196
Назва: Аналіз сутності поняття «імідж» як міждисциплінарного феномену
Інші назви: Analysis of the Essence of the Notion “Image” as an Interdisciplinary Phenomenon
Автори: Коркішко, Артем Володимирович
Korkishko, Artem Volodymyrovych
Ключові слова: імідж
іміджелогія
філософія
політологія
культурологія
соціологія
психологія
педагогіка
міждисциплінарний феномен
image
imagelogy
philosophy
political science
social science
psychology
pedagogy
interdisciplinary phenomenon
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Коркішко, А. Аналіз сутності поняття «імідж» як міждисциплінарного феномену [Текст] / А. Коркішко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 307–314.
Короткий огляд (реферат): У статті розкрито різні підходи щодо визначення поняття «імідж» як міждисциплінарного феномену. Підкреслено, що глибоке і всебічне з’ясування сутності цього поняття потребує розгляду багатьма науками: філософією, політологією, культурологією, соціологією, психологією, педагогікою та іншими науками, бо імідж є дефініцією декількох наук і його розуміння залежить від об’єкта дослідження певної науки. Визначено, що проблема професійного іміджу педагога на сьогодні набуває загальносвітового масштабу. Аналізуючи наявні наукові літературні джерела, було виявлено, що професійний імідж – це набутий імідж, що формується й удосконалюється упродовж усього життя особистості.
Today image is a multifaceted concept, which performs various functions, has its own characteristics. These approaches are due to the scope of many scientific disciplines, such as Philosophy, Political Science, Cultural Studies, Sociology, Psychology, Pedagogy and so on. The scientists H. Pocheptsov, I. Symonova, V. Shepel study image in the sphere of imagelogy. It is advisable to take into account the views of the modern theorist of modern imagelogy V. Shepel who treats the concept of “image” as an individual look or aura generated by the mass media, social group or own efforts of an individual to attract attention, focusing it on the visual attractiveness of an individual. Philosophy refers image to the field of social cognition where image is its agent. Image, as a universal category, from the philosophical point of view, can be assigned to any object or subject of social cognition: an individual, a social group, an organization, a profession subject. As the analysis of the scientific researches has witnessed in Political Science “image” is “image which is deliberately created and which gives an object (a person, an organization, a country, etc.) with additional social and political values, contributing to emotional perception”. It serves as basic information about a political entity or object. The image factor affects the formation and functioning of the political system. In sociology today it is also becoming urgent studying the problems of image (repetition, recognition, efficiency, attractiveness) of social groups, organizations and institutions (image of the family, organization, business, government, city, and state). Psychological Dictionary interprets the concept of “image” as a formed in the mass consciousness stereotyped and emotionally charged image of someone or something. That is, a person has got an idea of a particular image (economist, teacher, lawyer, etc.) depending on the prevailing point of view of the society. Educational interpretation of the concept “image” is realized in understanding the nature of a conscious idea of the essence of an educational quality that the pedagogue wants to present as a basis of his professional identity. The comparative analysis of the major interdisciplinary approaches to the concept of “image” has shown that they, although consider the researched phenomenon from the different perspectives, denote its content shades, distinguish some essential features, but they also have a lot in common. All of these sciences contribute to the formation of the individual of an expert in any sphere of activity. This is a style of a business man, his inner world, attitude, confidence and sympathy of others.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1196
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Analiz sutnosti poniattia «imidzh» yak mizhdystsyplinarnoho.pdf527,81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.