Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1199
Назва: Застосування арт-терапії під час вивчення навчального предмету «основи здоров’я» у загальноосвітніх навчальних закладах
Інші назви: The Use of Art Therapy in the Study of Teaching Subject «Fundamentals of Health» in Secondary Schools
Автори: Ольховик, Аліна Віталіївна
Olkhovyk, Alina Vitaliivna
Мордвінова, Інна Віталіївна
Mordvinova, Inna Vitaliivna
Ключові слова: здоров’я
здоровий спосіб життя
здоров’язбережувальні технології
початкова школа
молодші школярі
навчальний предмет «Основи здоров’я»
арт-терапія
health
healthy lifestyles
health-saving technology
primary school
younger students
subject «Fundamentals of health»
art therapy
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Ольховик, А. Застосування арт-терапії під час вивчення навчального предмету «основи здоров’я» у загальноосвітніх навчальних закладах [Текст] / А. Ольховик, І. Мордвінова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 329–335.
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлено питання впровадження в навчальний процес арт-терапії як одного з видів здоров’язбережувальних технологій. Розкрито сутність найпопулярніших видів арт-терапії: казкотерапії, ігротерапії, музичної терапії. Розглянуто питання нетрадиційного підходу до проведення уроків «Основ здоров’я» із використанням аромотерапії та дихальної гімнастики О. М. Стрельникової. Використання різних елементів арт-терапії в початковій школі спрямоване на засвоєння учнями знань про здоров’я, здоровий спосіб життя, безпечну поведінку, взаємовідношення дитячого організму з природним, суспільним та техногенним середовищами; виховання в учнів потреби у здоров’ї; використання в повсякденному досвіді здоров’язбережувальної діяльності до власного здоров’я.
The main task of the modern school is provision benign, health-saving educational environment, it is possible through renovation of curriculum, plans and methods of conducting classes, educational activities and organization of teaching and education of using the latest technologies of health-saving. The purpose of the article is to reveal the nature and content of art therapy and the main conditions for their successful use on the lessons of health basics in elementary school. Under the theme and purpose, the following tasks are defined: identify aspects of educational activities using art therapy at the lessons «Fundamentals of health» in the primary school; determine the effectiveness of the use of one type of health-saving technology. To achieve this goal and resolve identified tasks the following methods were used: analysis of methodological and educational materials and teacher’s observation. Health-saving process of introducing technology in the educational process of primary schools includes a number of components, one of which is art therapy. A variety of forms of art therapy allows to use it at different stages of the lesson: actualization of basic knowledge of primary school children; learning new material; consolidation of the acquired knowledge and skills; during physical workout etc. Despite the variety of art-therapy types that primary school teachers use such types of art therapy attracted our attention: tales-therapy, play therapy and musical therapy which are used at the lessons of «Fundamentals of health» as a way to motivate the learner to permanent healthy lifestyles and safe life. The main task of the tales-therapy during teaching «Fundamentals of health» are: modeling specific situations, their staging; discussing the behavior of the characters; separation of positive and negative traits of the fairytale characters, which is aimed at improving the efficiency of practice of learner. Game-therapy is one of the most effective forms of work with children, which helps to interest and encourage them to study and assimilation of a new material. At all the lessons teachers use a method of health-saving technology like music therapy. This method is combined with exercises for eyes, finger exercises, acupressure, active physical training workouts, and breathing exercises by O. M. Strelnikova, accompanied by appropriate music, dance moves, poetry and video files. One of the interesting and effective methods of health-saving technology is aromatherapy, which helps stimulate brain activity of children to focus their attention and conduct disease prevention. Analysis of modern scientific and methodological literature, summarizing the experience of leading experts indicate that the implementation of such health-saving technology as art therapy is not justified and not completely investigated in the study process of school subject «Fundamentals of health» in primary school. Prospects for further research are related to the study of the effectiveness and methodology of lessons «Fundamentals of health» and the use of art therapy in secondary schools.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1199
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zastosuvannia art-terapii pid chas vyvchennia navchalnoho.pdf553,98 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.