Компетентнісний підхід до формування управлінської культури майбутніх менеджерів туризму

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано підходи до тлумачення понять «компетенції», «компетентність». Висвітлено сучасний стан досліджуваної проблеми в науковій літературі. Сформульовано мету досліджуваної проблеми. Розглянуто особливості компетентнісного підходу до формування управлінської культури майбутніх менеджерів туризму. Акцентується увага на моделі формування компетентності фахівця туризму. Розкрито особливості комунікативної компетентності. Виокремлено компетенції формування управлінської культури майбутніх менеджерів туризму. Обґрунтовано доцільність застосування компетентнісного підходу до формування управлінської культури майбутніх менеджерів туризму.
The article analyzes the approaches to the interpretation of the notions “competency” and “competencies”. The current state of the problem is determined in the research literature. The purpose of the research is to work out the theoretical basis of competency approach and to define the formation of the future tourism managers’ culture during educational and training services. For the achievement of the main purpose of the research the following methods were used: analysis and synthesis of existing sources of world’s and native experience; comparison, generalization and theoretical data classification; expert evaluation method; generalized method of independent characteristic for tourism managers’ skills and others. In this paper the peculiarities of the competency-based approach were observed due to future tourism managers’ culture basis. It was also given a particular priority to the model basis of competency of the tourism managers as qualified specialists. Moreover, it was clarified the features of communicative competency and the level of its development which would have an influence on management efficiency, especially the sale of tourist service/product, common level of understanding between partners, customers and staff, psychological atmosphere in collaboration with business partners, organizations or state-run institutions. We defined the competencies of culture basis for future tourism managers’ who get bachelor’s degree in speciality 242 Tourism in the process of studying educational course “Management in Tourism”. It was grounded the expediency of the competency-based approach using in order to form the future tourism managers’ culture. Theoretical analysis of our investigation gives us the key for understanding that the competency-based approach of future tourism managers’ culture basis is an integrated system of their scientific, specific, psychological, professional course knowledge and skills. Taking into account this fact it’s necessary to create the methodological system of qualified tourism managers training which includes traditional and innovative technologies for studying in order to improve the degree of management competencies. In such way, we can find the way of constructive solution how to prepare future tourism managers to scientific, investigating, analytic, business, institutional and management activity.
Опис
Ключові слова
компетентнісний підхід, управлінська культура, менеджери туризму, компетентність, компетенції, комунікативна компетентність, предметні компетенції, мовленнєвий етикет, competency approach, management culture, tourism managers, competence, competencies, communicative competency, substantive competencies speech etiquette
Бібліографічний опис
Бартош, Л. Компетентнісний підхід до формування управлінської культури майбутніх менеджерів туризму [Текст] / Л. Бартош // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 406–412.