Розвиток пізнавального інтересу у старших дошкільників засобами дидактичних ігор

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
З'ясовано основні наукові підходи до дослідження феномену інтересу. Здійснено теоретичний аналіз проблеми розвитку пізнавального інтересу старших дошкільників у дидактичних іграх. Запропоновано комплексний підхід до вирішення проблеми розвитку в дітей старшого дошкільного віку пізнавального інтересу на основі використання дидактичних ігор. Розроблено методику дослідження пізнавального інтересу та з'ясовано його сформованість у дітей старшої групи ЗДО. Обґрунтовано педагогічні умови та складено програму розвитку пізнавального інтересу старших дошкільників у дидактичних іграх. Надано оцінку ефективності розробленої системи роботи з оптимізації розвитку пізнавального інтересу старших дошкільників у дидактичних іграх.Досягнення мети та розв'язання завдань дослідження потребувало використання таких методів: теоретичних (аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, систематизація, конкретизація) з метою визначення понятійного апарату та розробки методики вивчення досліджуваного явища; емпіричних (методу «Казки» (Є. Ільїн), ігровому прийому «Пізнайко», анкети для дорослих «Характеристика інтенсивності пізнавальної потреби», інтерв'ю, бесіда, спостереження); статистичних (використання методів математичної статистики, що дозволило виконати математичний аналіз емпіричних даних, забезпечило достовірність інтерпретації та перевірки результатів).Результати дослідження надають підстави для відповідних висновків: За першим завданням було здійснено теоретичний аналіз проблеми інтересу та напрямів його наукового аналізу. Він здійснювався дослідниками з різних методологічних позицій. Проте всі вони одностайно наголошують, що це явище характеризує особистість, є надбанням її онтогенетичного розвитку. Його досліджували як емоційне явище, що підкреслює ставлення людини до діяльності, навколишньої дійсності. Інтерес вивчали як мотиваційне утворення, що спонукає індивіда до проявів активності. В інших підходах вбачали його окремим елементом у структурі спрямованості. Проте значна частина науковців наголошують на його тісному зв'язку з гносеологічною діяльністю.Наукова новизна і практичне значення результатів дослідження полягають у тому, що науково обґрунтовано вікову специфіку динаміки пізнавального інтересу в дітей старшого дошкільного віку; розроблено критерії, показники та визначено рівні сформованості пізнавального інтересу в дітей старшого дошкільного віку; розроблено систему роботи з формування пізнавального інтересу в дітей 5-6 років; удосконалено форми та методи роботи вихователів і батьків в означеному напрямі.
The main scientific approaches to the study of the phenomenon of interest are revealed. The theoretical analysis of the problem of development of cognitive interest of senior preschoolers in didactic games is conducted. The methods for the study of cognitive interest and elucidation of its formation in children of the older group of children are applied. Substantiation of pedagogical conditions and drawing up of the program of development of cognitive interest of senior preschoolers in didactic games are carried out. The assessment of the effectiveness of the developed system of work to optimize the development of cognitive interest of older preschoolers in didactic games is conducted. Achieving the goal and solving research problems required the use of the following methods: theoretical (analysis, synthesis, classification, generalization, systematization, specification) in senior preschoolers to determine the conceptual apparatus and develop methods for studying the phenomenon; empirical ("Fairy Tales" method (E. Ilyin), game technique "Piznaiko", questionnaires for adults "Characteristics of the intensity of cognitive needs", interviews, conversation, observation); statistical (the use of methods of mathematical statistics, which allowed to perform mathematical analysis of empirical data, provided the reliability of interpretation and verification of results). The paper proposes a comprehensive approach to solving the problem of development of cognitive interest in older preschool children based on the use of didactic games. The results of the study provide grounds for the relevant conclusions: The first task was a theoretical analysis of the problem of interest and areas of its scientific analysis. It was carried out by researchers from different methodological positions. However, they all unanimously emphasize that this phenomenon characterizes the personality, is the property of its ontogenetic development. It was studied as an emotional phenomenon that emphasizes a person's attitude to activities, the surrounding reality. Interest has been studied as a motivational formation that encourages the individual to show activity. In other approaches, it was seen as a separate element in the structure of orientation. However, many scholars emphasize its close connection with epistemological activity. The scientific novelty and practical significance of the research results lies in the fact that the age-specific dynamics of cognitive interest in older preschool children is scientifically substantiated; the meaning of the concepts "interest", "cognitive interest", "cognitive interest of the preschooler" is specified, their similarity and difference are substantiated; extended the content of the concepts "didactic game", "cognitive development", "dynamics of cognitive interest" was supplemented; criteria and indicators were developed, the levels of formation of cognitive interest in older preschool children were determined; a system of work on the formation of cognitive interest in children 5-6 years was developed and tested; the forms and methods of work of educators and parents in the specified direction were improved.
Опис
Ключові слова
дошкільник, інтерес, пізнавальний інтерес, дидактична гра, ігрова діяльність, ЗДО, пізнавальний розвиток, preschooler, interest, cognitive interest, didactic game, play activity, preschool institution, cognitive development
Бібліографічний опис
Волкова, Л. Розвиток пізнавального інтересу у старших дошкільників засобами дидактичних ігор [Текст] / Л. Волкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 5 (109). – С. 34–44. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.05/034-044.