Розвиток зв’язного мовлення старших дошкільників із затримкою психічного розвитку засобами художнього слова

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Об’єктом дослідження є процес розвитку зв’язного мовлення дошкільників. Предмет дослідження - розвиток зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку засобами художнього слова. Мета дослідження - дослідити та обґрунтувати вплив художнього слова на розвиток зв’язного мовлення дітей із порушенням мовлення старшого дошкільного віку. Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел. У вступі обґрунтована актуальність дослідження, визначена мета та завдання дослідження. У першому розділі висвітлено питання виховного та розвивального значення художнього слова, особливостей розвитку мовлення дошкільників із затримкою психічного розвитку, корекційного впливу художнього слова на розвиток мовлення цієї категорії дітей. У другому розділі представлено організацію та методику проведення експериментального дослідження, результати констатувального його етапу. У третьому розділі висвітлено шляхи активізації розвитку зв’язного мовлення дітей із затримкою психічного розвитку засобами художнього слова, аналіз результатів формувального етапу дослідження та запропоновано методичні рекомендації щодо впровадження художнього слова в освітній процес.
The object of research is the process of developing coherent speech of preschoolers.The subject of the research is the development of coherent speech of older preschool children with mental retardation by means of artistic speech. The purpose of the study is to investigate and substantiate the impact of the artistic word on the development of coherent speech in children with speech disorders of older preschool age. The master's thesis consists of an introduction, three sections, conclusions and a list of sources used. The introduction substantiates the relevance of the study, defines the purpose and objectives of the study. The first section highlights the issues of educational and developmental importance of the artistic word, features of speech development of preschoolers with mental retardation, corrective influence of the artistic word on the development of speech in this category of children. The second section presents the organization and methodology of the experimental study, the results of its ascertaining stage. The third section highlights ways to enhance the development of coherent speech in children with mental retardation by means of artistic speech, analysis of the results of the formative stage of the study and offers guidelines for the introduction of artistic speech in the educational process of preschoolers with mental retardation. The conclusions summarize the main results of the master's research. Approbation of research results.Approbation of the results was carried out by participating in three conferences and one seminar. Conferences: VIII International Correspondence Student Scientific and Practical Conference "Corrective and Inclusive Education through the Eyes of Young Scientists" (May 19, 2021, Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko); VII International Correspondence Scientific and Practical Conference "Correctional and Rehabilitation Activities: Development Strategies in the National and World Dimensions" (November 25, 2020, Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko); VIII International Correspondence Scientific and Practical Conference "Correctional and Rehabilitation Activities: Development Strategies in the National and World Dimensions" (November 24, 2021, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko). Seminars: IV Regional scientific-practical seminar on special pedagogy "The latest technologies of special pedagogy: problems, prospects and ways of implementation" (June 18, 2021, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko).
Опис
Ключові слова
діти з затримкою психічного розвитку, заклад дошкільної освіти, засоби художнього слова, розвиток зв’язного мовлення, preschool education, means of artistic expression, development of coherent speech
Бібліографічний опис
Горобець, І. І. Розвиток зв’язного мовлення старших дошкільників із затримкою психічного розвитку засобами художнього слова [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / І. І. Горобець ; науковий керівник Ю. А. Бондаренко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 88 с.