The Cinemapoetics of the Modern Ukrainian Novel: Myroslav Dochynets’ Creative Works

Анотація
The article presents a review of the Ukrainian literary critics’ works on the relationship between literature and cinema, the relevance and effectiveness of the practice of involving cinematic resources in the literary works of Ukrainian writers of the 20th – early 21st centuries. On the material of the novels “Centenarian. Confession on the Pass of the Spirit”, “Svitovan. Studies under the Tent of the Skies”, “Well-Digger. Diary of the Richest Resident of Mukachevo Dominion”, “Highlander. Waters of Our Lord’s Riverbeds”, “Maftei. Book Written with a Dry Pen” by the contemporary Ukrainian writer M. Dochynets traces the problem of inter-artistic interaction of literature and cinema. The purpose of the research is to single out and analyze film frame, montage, shot, perspective, rhythm as integral elements of the cinematic poetics of M. Dochynets ’prose, which are used in the text to reveal the artistic, aesthetic, philosophical and creative principles of the writer. The study used general scientific (analysis, synthesis, comparison) and literary methods: the systematic approach, hermeneutic method, principles of narratology, intermedia approach. Appealing to the works of O. Chicherin, S. Eisenstein, Yu. Lotman, M. Romm, A. Tarkovsky, etc., the peculiarities of the use of film poetics in the writer’s novels are analyzed. It was found out that in prose by M. Dochynets montage, film frame, shot, rhythm, foreshortening perform intonation-expressive, plot-compositional and characterological functions.
У статті представлено огляд праць українських літературознавців про взаємозв’язок літератури і кіно, актуальність та ефективність практики залучення кінематографічних ресурсів до літературної творчості українських письменників ХХ –початку ХХІ ст. На матеріалі романів «Вічник. Сповідь на перевалі духу», «Світован. Штудії під небесним шатром», «Криничар. Діяріюш найбагатшого чоловіка Мукачівської домінії», «Горянин. Води Господніх русел», «Мафтей. Книга, написана сухим пером» сучасного українського письменника М. Дочинця простежено проблему міжмистецької взаємодії літератури та кіно. Мета дослідження – виокремити та проаналізувати кадр, монтаж, ритм, план і ракурс як невід’ємні елементи кінопоетики прози М. Дочинця, що використані у тексті для оприявлення художньо-естетичних, філософських та творчих принципів письменника. У дослідженні використані загальнонаукові (аналіз, синтез, порівняння) та літературознавчі методи: системний підхід, герменевтичний метод, принципи наратології, теоретичні засади інтермедіальності. Звертаючись до творчості О. Чичеріна, С. Ейзенштейна, Ю. Лотмана, М. Ромма, А. Тарковського та ін., проаналізовано особливості використання кінопоетики в романах письменника. У підсумках наголошено, що в прозі М. Дочинця монтаж, кадр фільму, план, ритм, ракурс виконують інтонаційно-виразну, сюжетно-композиційну та характерологічну функції.
Опис
Ключові слова
literature, cinemapoetics, cinemapoetics elements, montage, film frame, література, кінопоетика, засоби кінопоетики, монтаж, кадр
Бібліографічний опис
The Cinemapoetics of the Modern Ukrainian Novel: Myroslav Dochynets’ Creative Works [Text] / L. Horbolis, O. Ishchenko, A. Novykov, D. Marieiev, N. Hrychanyk // Amazonia Investiga. – 2021. – Volume 10 (48). – P. 209–217. – https://doi.org/10.34069/AI/2021.48.12.22
Зібрання