Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1230
Назва: Потенціал академічної мобільності професорсько-викладацького складу ВНЗ як фактор зміцнення людського капіталу в контексті інноваційного розвитку вищої освіти в Україні
Інші назви: The Potential оf Academic Mobility оf the Teaching Staff оf Higher Education Institutions аs а Factor оf Strengthening the Human Capital іn the Context оf Innovative Development оf Higher Education іn Ukraine
Автори: Шевцова, Наталія Олександрівна
Shevtsova, Nataliia Oleksandrivna
Ключові слова: академічна мобільність професорсько-викладацького складу ВНЗ
вища освіта
людський капітал
academic staff mobility
human capital of higher education institutions
higher education
human capital
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Шевцова, Н. Потенціал академічної мобільності професорсько-викладацького складу ВНЗ як фактор зміцнення людського капіталу в контексті інноваційного розвитку вищої освіти в Україні [Текст] / Н. Шевцова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 479–490.
Короткий огляд (реферат): Метою статті є вивчення концептуальних засад академічної мобільності професорсько-викладацького складу ВНЗ та її потенціалу у творенні та зміцненні людського капіталу в контексті інноваційного розвитку вищої освіти в Україні. Розглянуто зв'язок поняття мобільності та людського капіталу. Показано економічну обґрунтованість мобільності. Висвітлено значущість академічної мобільності з урахуванням правових документів національного та наднаціонального рівня. Уточнено поняття людський капітал ВНЗ та розглянуто питання розвитку професорсько-викладацького персоналу ВНЗ як складової його людського капіталу. Узагальнено форми академічної мобільності професорсько-викладацького складу ВНЗ та види навчання науково-педагогічних працівників. Розглянуто проблему оцінки ефективності заходів ВНЗ зі зміцнення власного людського капіталу. Наведено основні фактори мобільності та академічної немобільності.
The aim of the article is to study the potential of academic mobility of the teaching staff of higher education institutions as a factor of strengthening the human capital in the context of innovative development of higher education in Ukraine. Academic staff mobility of higher education institutions is viewed as a factor of integration of Ukraine into the European Higher Education Area and into the European Research Area as well and is regarded as a necessary prerequisite of its completing. According to the professional competence approach academic mobility is an individual educational path of subjects within educational process, built according to their personality potential, values and professional orientation, aspiring to continuous self-development and permanent professional growth. The concept of mobility is firmly related to the concept of human capital. Efficiency of mobility is proved to be reasonable from the point of view of knowledge transfer, continuing education of the staff at higher education institutions, development of innovations in economy, and academic mobility can be examined as a powerful factor of the development of the teaching staff as an academic human capital of higher education institutions. The basic forms of academic mobility of the teaching staff of higher education institutions are participation in common projects, teaching, scientific research, scientific internship and continuing education and it can take place on the basis of two types of the teaching staff training: long-term and short-term training. Expediency of investments in professional skills and abilities of the academic staff does not raise doubts; however there exist risks due to the factors, which lead to fictitious human capital. There exist a group of categories of obstacles preventing the teaching staff from being mobile, namely language knowledge, legal issues, administrative burden, personal situation, lack of funding and lack of motivation among personnel which influences the human capital of higher education institutions in a destructive way. Measures to remove obstacles to the teaching staff mobility should be considered. Encouragement and rewards for academic mobility of teaching and research staff should be regarded to optimize the mobility flows.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1230
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Potentsial akademichnoi mobilnosti.pdf549,06 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.