Здоров’язберігаючі технології в роботі вчителя-дефектолога із дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку

Анотація
Об’єктом дослідження є процес впровадження здоров’язберігаючої технологій у роботі вчителя-дефектолога. Предмет дослідження – організаційно-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту дітей з порушеннями інтелектуального розвитку як здоров’язберігаючої технології. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність організаційно-педагогічних умов розвитку емоційного інтелекту дітей з порушеннями інтелектуального розвитку як здоров’язберігаючої технології у роботі вчителя-дефектолога. Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел. У вступі обґрунтована актуальність дослідження, визначена мета та завдання дослідження. У першому розділі розкрито специфіку професійної діяльності вчителя-дефектолога на основі застосування індивідуального, диференційованого підходів до дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, уточнено сутність поняття «здоров’язберігаючи технології», визначено сутність здоров’язберігаючих технологій в роботі вчителя-дефектолога в закладі дошкільної освіти, окреслено й обґрунтовано функції здоров'язберігаючих технологій. У другому розділі визначено критерії розвитку емоційного інтелекту дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, відповідно до критеріїв розроблено показники і рівні розвитку емоційного інтелекту дошкільників зазначеної категорії, підібрано валідні методики, проаналізовано констатувальний етап дослідження. У третьому розділі висвітлено розроблені й апробовані відповідно до завдань дослідження організаційно-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту дітей з порушеннями інтелектуального розвитку як здоров’язберігаючої технології у роботі вчителя-дефектолога, надані психолого-педагогічні рекомендації щодо формування емоційного інтелекту дітей дошкільного віку. У висновках узагальнено основні результати магістерського дослідження. Апробація результатів дослідження. Окремі результати дослідження було представлено на: VІ Міжнародній науково-практичній конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» матеріали (25 листопада 2020 року, м. Суми); VІІІ Міжнародній науково-практичній конференції студентів, аспірантів та молодих учених «Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців» (19 травня 2021 року, м. Суми); VІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» матеріали (24 листопада 2021 року, м. Суми); Матеріали магістерського дослідження висвітлені в 2 публікаціях. Загальний обсяг роботи – 89 сторінок, з них – 81 сторінки основного тексту, 6 рисунків, 7 таблиці, 82 джерела.
The object of research is the process of introducing health-preserving technologies in the work of a special education teacher. The subject of the research is organizational and pedagogical conditions for the development of emotional intelligence of children with intellectual disabilities as a health-preserving technology. The purpose of the study is to theoretically substantiate and experimentally test the effectiveness of organizational and pedagogical conditions for the development of emotional intelligence of children with intellectual disabilities as a health technology in the work of a teacher-special educator. The master's thesis consists of an introduction, three chapters, conclusions and a list of sources used. The introduction substantiates the relevance of the study, defines the purpose and objectives of the study. The first section reveals the specifics of the professional activity of a special education teacher based on the use of individual, differentiated approaches to children with intellectual disabilities, clarifies the essence of the concept of "health-preserving technology", identifies the essence of health-preserving technologies in the work of special education teachers the functions of health-preserving technologies are outlined and substantiated. The second section defines the criteria for the development of emotional intelligence of children with intellectual disabilities, in accordance with the criteria developed indicators and levels of emotional intelligence of preschoolers in this category, selected valid methods, analyzed the ascertaining stage of the study. The third section highlights the developed and tested in accordance with the objectives of the study organizational and pedagogical conditions for the development of emotional intelligence of children with intellectual disabilities as a health technology in the work of a teacher of special education, provides psychological and pedagogical recommendations for emotional intelligence of preschool children. The conclusions summarize the main results of the master's study. Approbation of research results. Some results of the study were presented at: VI International Scientific and Practical Conference «Correctional and Rehabilitation Activities: Development Strategies in the National and World Dimension» materials (November 25, 2020, Sumy); VIII International Scientific and Practical Conference of Students, Postgraduate Students and Young Scientists «Corrective and Inclusive Education through the Eyes of Young Scientists» (May 19, 2021, Sumy); VII International Scientific and Practical Conference «Correctional and Rehabilitation Activities: Development Strategies in the National and World Dimensions» materials (November 24, 2021, Sumy); Materials of the master's research are covered in 2 publications. The total volume of the work is 89 pages, including 81 pages of the main text, 6 figures, 7 tables, 82 sources.
Опис
Ключові слова
здоров’язберігаючі технології, соціальне благополуччя, емоційний інтелект, діти з порушеннями інтелектуального розвитку, старший дошкільний вік, health technologies, social welfare, emotional intelligence, children with intellectual disabilities, senior preschool age
Бібліографічний опис
Телевна, І. П. Здоров’язберігаючі технології в роботі вчителя-дефектолога із дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / І. П. Телевна, науковий керівник А. В. Чобанян. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 89 с.