Концептуальна канва формування естетичної культури особистості засобами художньої творчості

Анотація
Мета статті – узагальнити погляди провідних педагогів та науковців щодо естетичного виховання молоді. Пріоритетними методами даного дослідження було обрано: теоретичний аналіз та узагальнення відомостей щодо використання засобів художньої творчості в навчально-виховному процесі. Показано відношення народної педагогіки до формування естетичної культури дітей та молоді. З’ясовано, що поряд із розумовим, фізичним, трудовим і моральним вихованням особливе місце в народній педагогіці відведено естетичному виховання, завдяки якому в Україні художня творчість набула надзвичайного поширення. Зроблено висновки про те, що художня творчість є вагомим засобом естетичного виховання й збагачення духовного життя підростаючого покоління.
The article is devoted to the analysis of the use of artistic means for the development of spiritual culture and worldview of the pupil’s personality. The purpose of the article is to summarize the views of leading teachers and scientists on the formation of pupils’ aesthetic culture. The priority methods of this study were: theoretical analysis and generalization of information on the use of artistic means in the educational process of children and youth. The views of scientists on the concept of “aesthetic education” are considered; it is established that it is multistructural in its internal content, and: • covers certain aspects of all other types of education; • its content includes related concepts (art education, art upbringing; aesthetic-art education); • the result of aesthetic education should be aesthetic culture of the individual in all its diversity. The views of the leading domestic teachers on the importance of using the means of artistic creativity in education are revealed. The relation of folk pedagogy to aesthetic education is shown. It has been found that along with mental, physical, labor and moral education, a special place in folk pedagogy is given to aesthetic education, due to which in Ukraine artistic creativity has become extremely widespread. It is concluded that ethnopedagogy covers the problem of aesthetic education. It is emphasized that Ukrainian people, with their inherent poetic understanding of reality, make a means of aesthetic education not only the world around them, but also their own work, trying to make aesthetic every human activity and instilling in the younger generation the same desire to establish the ideals of beauty in every object of the surrounding reality. It is stated that artistic creativity is an important means of moral education and enrichment of spiritual life of the younger generation.
Опис
Ключові слова
естетичне виховання, народна педагогіка, мистецька педагогіка, художня творчість, aesthetic education, folk pedagogy, art pedagogy, artistic creativity
Бібліографічний опис
Бойченко, М. Концептуальна канва формування естетичної культури особистості засобами художньої творчості [Текст] / М. Бойченко, А. Никифоров, О. Гулей // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 1 (115). – С. 170–179. – DOI 10.24139/2312-5993/2022.01/170-179.