Науково-педагогічні підходи до формування управлінської культури майбутніх інженерів залізничного транспорту в процесі навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Мета статті – розкрити науково-педагогічні підходи до формування управлінської культури майбутніх інженерів залізничного транспорту. Для досягнення мети застосовано такі теоретичні методи: аналіз і синтез наукової та навчально-методичної літератури для порівняння, зіставлення різних поглядів на досліджувану проблему; визначення та уточнення понятійно-категорійного апарату. Розглянуто шляхи оновлення методичного забезпечення процесу формування управлінської культури майбутніх інженерів залізничного транспорту, що відповідають соціальним та економічним намірам української держави на етапі націєтворення і розвитку залізничної галузі. Перспективи подальших досліджень полягають у висвітленні педагогічних умов впливу навчальної роботи на формування управлінської культури майбутніх інженерів залізничного транспорту.
The objective of the article is to present scientific and pedagogical approaches to the formation of administrative culture of future railway transportation engineers. To achieve the objective the following theoretical methods are used: analysis and synthesis of scientific and educational literature to evaluate and compare different views on studying the given problem; definition and clarification of conceptual and categorical apparatus. The ways of updating methodical support of the process of the formation of administrative culture of future railway transportation engineers that meet social and economic intentions of the Ukrainian state in the period of nation-building and railway sector development are considered in the article. The outlined pedagogical tendencies stimulate the teachers to move in the formation of students’ administrative culture to concentrated forms of educational material presentation, combined with students’ active independent work, expanding non-linear areas of study that promote person-centered approach to training and simultaneously promote accountability of higher education institutions in the selection learning content and quality of vocational training. Modern railway transportation engineers should be able to analyze problems, set the goals, forge relationships, get in business contacts, enrich international relations, conclude interesting and profitable for the railways agreements, have pedagogical skills and the ability to represent themselves as mature specialists in dealing with customers, arouse interest, clearly know how to stay ahead of competitors, plan, adjust, monitor and encourage productive work, providing the engineer’s personal authority and prestige, respect for themselves as a specialist. The study proved that the development of administrative culture improves social cohesion, raises to a new level the personal development of an engineer and the level of professionalism. Only cultural relationship status of intra-university life, mutual recognition of faculty management culture as an important part of training can provide a practical unity of the purpose, content and technology of professional education and training, general basic professional knowledge and skills of professional culture. The prospects for further research suggest highlighting the pedagogical influence of higher educational institutions on the formation of administrative culture of future railway transportation engineers.
Опис
Ключові слова
формування, управлінська культура, інженер, викладач, професійне навчання, залізничний транспорт, formation, administrative culture, engineer, teacher, paradigm, railway transportation
Бібліографічний опис
Сущенко, Р. Науково-педагогічні підходи до формування управлінської культури майбутніх інженерів залізничного транспорту в процесі навчання [Текст] / Р. Сущенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 515–525.