Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1265
Назва: Інформаційний потенціал вітчизняних та зарубіжних архівосховищ у вивченні історії вищої освіти України в кінці ХІХ – на початку ХХ ст.
Інші назви: Informational Potential of Domestic and Foreign Archives for Research of History of Higher Education in Ukraine at the end of 19th – Beginning of 20th Century
Автори: Корж-Усенко, Лариса Вікторівна
Korzh-Usenko, Larysa Viktorivna
Ключові слова: історія вищої освіти
першоджерела
архівосховища
документи і матеріали
архівні фонди
джерельна база
колекції документів
архівні зібрання
history of higher education
original sources
archives
Manuscript repository
documents and materials
archive funds
source base
documents and materials
archive collections
collection of sources
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Корж-Усенко, Л. Інформаційний потенціал вітчизняних та зарубіжних архівосховищ у вивченні історії вищої освіти України в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. [Текст] / Л. Корж-Усенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 6 (60). – С. 172–180.
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено спробу розкрити значення першоджерел, зібрань архівів та Інституту рукописів для дослідження розвитку вищої освіти України в зазначений період, констатовано різноманітність, змістовність і розпорошеність документальної бази з обраної проблеми. Основу джерельного масиву сконцентровано у класичних «університетських містах» на території України. Серед зарубіжних архівосховищ питомим інформаційним потенціалом у вивченні історії вищої освіти протягом ХІХ – початку ХХ ст. вирізняються зібрання Австрії і Росії. Доведено, що найбільшу наукову цінність для дослідників історії педагогіки мають статути вищих навчальних закладів, навчальні плани, програми, схеми викладання, звіти про діяльність університетів, інститутів, вищих жіночих курсів, протоколи засідань учених рад, відгуки випускників.
The paper attempts to reveal the significance of archive collections and Manuscript repository for investigation of development of higher education in Ukraine at the end of 19th – beginning of 20th century. It is emphasized that active appeal to the original sources by the authors is an important criterion of quality of modern research works. The analysis allows to state diversity and resourcefulness of documentation on the selected issue. The basic array of sources is concentrated in classic «university cities» in Ukraine namely Lviv, Kyiv, Kharkiv, Odessa, Chernivtsi. The available resources are supplemented by materials collected in regional state archives in Dnipropetrovsk, Chernigiv, Poltava. Many documents are written in German, Polish, French and other languages which require respective language competency for independent work with original sources. Among foreign archive collections, those of Austria and Russia, which historically used to comprise Ukrainian territories, are notable for their significant informational potential while investigating development of higher education during 19th – beginning of 20th century. If categorized by content the sources collected in the archives contain mainly personal documents of teachers and students, statistical data on student and teacher population, student youth organizations and fraternities of political affiliation of professors and student youth. The most scientific value for researchers of history of education in the aforesaid period have such official and private documents as statutes of higher educational establishments, syllabi, curricula, schemes of instruction, annual reports on the activity of the universities, institutes, higher women’s courses, protocols of scientific councils’ meetings and faculty meetings, aimed at improvement and organization of learning process, alumni accounts of their alma mater and teachers. It is concluded that representativeness and richness of the source base which are concentrated in the native and foreign archives, create favorable conditions for implementing thorough systemic analysis of development of higher school in Ukraine in the late 19th – early 20th century.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1265
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Informatsiinyi potentsial vitchyznianykh ta zarubizhnykh arkhivoskhovyshch.pdf526,18 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.