Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1282
Title: Актуальні проблеми навчання стереометрії в умовах профільного навчання
Other Titles: Actual Problems of Teaching Solid Geometry in the Discipline-Based Learning Conditions
Authors: Матяш, Ольга Іванівна
Matiash, Olha Ivanivna
Савченко, М. В.
Savchenko, M. V.
Keywords: профільне навчання
старша школа
навчання стереометрії
готовність вчителя математики
підручник геометрії
навчальні програми з геометрії
discipline-based learning
senior school
teaching solid geometry
math teacher readiness
manual in geometry
curricula in geometry
Issue Date: 2013
Citation: Матяш, О. І. Актуальні проблеми навчання стереометрії в умовах профільного навчання [Текст] / О. І. Матяш, М. В. Савченко // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми : ВВП «Мрія», 2013. – № 1. – С. 28–32.
Abstract: Виокремлено і обґрунтовано окремі проблемні аспекти навчання стереометрії в старшій школі за різними рівнями в умовах профільного навчання: умови навчальних програм з геометрії для 10-11 класів різних рівнів; забезпеченість шкіл необхідними підручниками геометрії; готовність і здатність вчителя математики забезпечити навчання стереометрії на різних рівнях відповідно до профілю навчання. В процесі підготовки майбутнього вчителя математики виділено головні проблеми: проблема навчального часу та проблема кісного навчально-методичного оснащення. У статті зазначено, що рівень шкільної геометричної освіти випускників школи на сучасному етапі залежить від якості впровадження ідеї профільного навчання у старшій школі. Ефективність профільного навчання стереометрії значно залежить як від фахової компетентності вчителів математики, так і від якості навчально-методичного оснащення навчання геометрії в школах України.
Separate problematic aspects of teaching solid geometry at senior school on different levels in the conditions of discipline-based learning are singled out and proved: conditions of geometry curricula in the 10th-11th forms of different levels; provision of schools with necessary manuals; readiness and ability of a teacher in mathematics to provide training solid geometry on different levels according to the field of study. In the process of mathematics teachers’-to-be training the main problems have been pointed out: the problem of time for studying and the problem of educational methodological equipment quality. It has been stated in the article that the level of school-leavers school geometry education at the modern stage depends on the quality of discipline-based learning implementation idea at senior school. Effectiveness of discipline-based geometry learning greatly depends on teachers in mathematics professional competence, as well as on the quality of educational methodological equipment in teaching geometry at schools of Ukraine.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1282
Appears in Collections:Актуальні питання природничо-математичної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Matiash_Aktualni problemy navchannia.pdf1,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.