Діяльність вчителя інформатики в закладі загальної середньої освіти у парадигмі нормативних вимог до її реалізації

Анотація
У статті розглянуто нормативну базу, за якою здійснюється професійна діяльність вчителів інформатики у закладах загальної середньої освіти. Постановка проблеми. Реформування освітньої галузі часто призводить до невизначеностей або суперечностей у реалізації освітнього процесу, а тому важливою є нормативна база, на якій ґрунтується діяльність кожного суб’єкта в цьому процесі. З огляду на постійний розвиток інформаційних технологій і засобів та потребу в забезпеченні відповідного рівня підготовки учнів з інформатики окремої уваги потребує нормативна основа діяльності вчителя інформатики в межах ЗЗСО, висвітлення якої стало метою цієї статті. Матеріали і методи. Нормативна база, в парадигмі якої здійснюється професійна діяльність вчителя інформатики. Аналіз і систематизація для виявлення та опису нормативної бази діяльності вчителя в правовому полі України; аналіз для уточнення вимог до організації роботи кабінету інформатики як місця професійної діяльності вчителя інформатики; зіставлення освітньо-професійних програм та переліку результатів навчання і загальних та спеціальних компетентностей для виявлення результатів підготовленості вчителів інформатики згідно з нормативними документами. Результати. Систематизовано нормативні документи, якими керуються вчителі інформатики у власній професійній діяльності. Висновки. Організація навчання інформатики в ЗЗСО ґрунтується на загальній нормативно-правовій базі, офіційній документації кабінету інформатики, санітарно-гігієнічних вимогах, техніці безпеки та охороні праці, навчально-методичному забезпеченні кабінету інформатики. Вимоги до організації роботи кабінету інформатики визначені Наказом МОЗУ “Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти” та Типовим переліком комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійнотехнічної) освіти (Наказ МОНУ від 02 листопада 2017 року №1440 зі змінами від 27 квітня 2021 року № 458).
The article examines the regulatory framework, according to which the professional activity of informatics teachers in institutions of general secondary education is carried out. Formulation of the problem. Reforming the educational sector often leads to uncertainties or contradictions in the implementation of the educational process, and therefore the regulatory framework on which the activity of each subject in this process is based is important. Given the constant development of information technologies and tools and the need to ensure the appropriate level of training of students in informatics, special attention is needed to the normative basis of the activities of the informatics teacher within the framework of the educational system, the coverage of which became the goal of this article. Materials and methods. Normative base, in the paradigm of which the professional activity of a computer science teacher is carried out. Analysis and systematization to identify and describe the regulatory framework of teacher activity in the legal field of Ukraine; analysis to clarify the requirements for the organization of the work of the computer science office as a place of professional activity of the computer science teacher; comparison of educational and professional programs and the list of learning outcomes and general and special competencies to identify the results of computer science teachers' training by regulatory documents. Results. Systematized regulatory documents that guide informatics teachers in their professional activities. Conclusions. The organization of computer science training in the school is based on the general regulatory and legal basis, official documentation of the computer science office, sanitary and hygienic requirements, safety and occupational health and safety techniques, and educational and methodological support of the computer science office. The requirements for the organization of the work of the computer science office are defined by the Order of the Ministry of Education and Culture "On the Approval of Sanitary Regulations for General Secondary Education Institutions" and the Standard List of Computer Equipment for Preschool, General Secondary and Professional (Vocational-Technical) Education Institutions (Order of the Ministry of Education and Culture of November 2, 2017 No. 1440 as amended from April 27, 2021 No. 458).
Опис
Ключові слова
вчитель інформатики, діяльність вчителя інформатики, нормативні вимоги, вимоги до підготовленості вчителя інформатики, кабінет інформатики, навчально-методичне забезпечення кабінету інформатики., informatics teacher, the activity of an informatics teacher, regulatory requirements, equirements for the preparation of an informatics teacher, informatics office, educational and methodological support of an informatics office
Бібліографічний опис
Вода А. Діяльність вчителя інформатики в закладі загальної середньої освіти у парадигмі нормативних вимог до її реалізації [Текст] / А. Вода, А. Юрченко, М. Острога // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, Т. Г. Дерека та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2022. – Вип. 5 (37). – С. 25–30. – DOI: 10.31110/2413-1571-2022-037-5-003