Формування професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами діалогової педагогічної технології

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено основні результати дослідження проблеми формування професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами діалогової педагогічної технології. Здійснено короткий аналіз дефініцій «компетентність», «професійна компетентність», «педагогічна технологія». Наведе¬но ефективні прийоми використання діалогової технології, які пройшли апробацію у ВНЗ на заняттях дисципліни «Методика музичного навчання та виховання школярів». Зазначено методи дослідження обраної проблеми: теоретичні, емпіричні. Визначено шляхи подальшої наукової роботи щодо розроблення ефективної методики формування професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва.
The article reports the main results of the study on the formation of professional competence of the future music teachers by means of interactive educational technology. It includes the brief analysis of the definitions of “competence”, “professional competence”, “educational technology”. It is noted that Ukrainian scientists and practitioners worked out the theoretical and practical aspects of the introduction of competence approach to education in Ukraine, but current approaches and interpretation on the concept of “professional competence” differ in some way. The professional competence is considered by most authors as systematic, integrative formation, the synthesis of knowledge, skills, personal characteristics and experience that allows people to use their potential. The professional competence is the basis of continuous self-development throughout life. The analysis of the literature helps us to make a conclusion that today the phenomenon of professional teacher’s competence is not stable crucial. We can define the professional music teacher’s competence as an integral professional quality, its fusion of experience, knowledge and skills. It is noted that the professional competence of music teachers is the unity of theoretical and practical readiness to implement educational activities. Professional competence of the future music teachers includes functionally interrelated components: motivational, cognitive, operational, personal and reflective. “Educational technology” is defined as the achievement of educational goals in joint educational activities of teachers and students: methods and organizational forms of training and education of pupils. The innovative educational technology is the interactive studying process based on the dialogical learning process including the interaction between the teacher and the students. The article includes the effective methods of using interactive technologies that were tested in teaching the university discipline “Methods of musical training and education at school”. The author defines theoretical and empirical methods of investigation of the subject and the ways of further research work to develop effective methods of formation of professional competence of the future teachers of music.
Опис
Ключові слова
компетентність, професійна компетентність, педагогічна технологія, діалогова технологія, музичне мистецтво, competence, professional competence, educational technology, interactive technology, musical art
Бібліографічний опис
Аристова, Л. Формування професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами діалогової педагогічної технології [Текст] / Л. Аристова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 7 (61). – С. 122–133.