Сучасний стан формування готовності бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті аналізується система поглядів науковців на проблеми професійної туристської освіти, подано авторське визначення поняття «готовність бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг». Наведено результати анкетування викладачів кількох вищих навчальних закладів, у яких здійснюється підготовка фахівців із туризму, щодо визначення окремих аспектів готовності бакалаврів із туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг.
The article analyzes the system of scholarly views on the problem of professional tourism education. The contemporary globalization and integration processes impose new requirements for the tourism industry. Thus improvement of professional education is an extremely important problem. Many reputable scientists have made significant contributions to solve the problems of preparation of bachelors of tourism faculty to professional interaction with consumers of tourism services. However, this problem was not considered as the theoretical foundation of preparation of bachelors of tourism faculty to professional interaction with consumers of tourism services based on the results of relevant specialty teachers’ surveys. The article presents the author’s definition of «preparation of bachelors of tourism faculty to professional interaction with consumers of tourism services». It is considered as a complex integrative formation, the main aim of which is values, needs and motivations of interaction without conflicts, personal qualities which are professionally important, and also the knowledge, skills and some experience of their application working with consumers of tourism services. The author gives the results of the poll which was held for the teachers from different universities, where the specialists in tourism are taught. 93.79 % of the respondents believe that during the education it is a necessary process to train future Bachelor of Tourism for professional interaction with consumers of tourism services. Moreover, only 1/3 of the respondents are satisfied with the level of the students’ readiness. 65.95 % of the respondents say that they try to direct their efforts for forming such readiness, 8.69 % - don’t try. Thus, the most important problems are the preparation of bachelors of tourism faculty to professional interaction with consumers of tourism of diverse and profound professional knowledge and skills, capable of constant updating and upgrading of knowledge, prepared for professional interaction with consumers of tourism services. Professional interaction with consumers of tourism services is one of the tools that helps convince, make decisions, create a favorable business climate, understand a customer behavior tourist enterprise. The ability to efficiently interact with consumers of tourism services largely contributes to the competitiveness of tourism professionals in the labor market.
Опис
Ключові слова
бакалавр з туризму, професійна підготовка, готовність, професійна взаємодія, споживачі туристичних послуг, Bachelors of Tourism, professional training, professional interaction, consumers of tourism services
Бібліографічний опис
Дишко, О. Л. Сучасний стан формування готовності бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг [Текст] / О. Л. Дишко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 1 (45). – С. 245–250.