Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1383
Назва: Формування інформаційних дослідницьких умінь у майбутніх учителів української мови і літератури
Інші назви: The Formation of Information Research Skills of Future Teachers’ of the Ukrainian Language and Literature
Автори: Земка, Олександр Іванович
Zemka, Oleksandr Ivanovych
Ключові слова: групи дослідницьких умінь
дослідницькі вміння
майбутні вчителі української мови і літератури
інформаційні дослідницькі вміння
навчально-виховний процес
науково-дослідна робота студентів-філологів
навчальна практика
педагогічна практика
group research skills
research skills
future teachers of the Ukrainian language and literature
information research skills
educational process
scientific and research work of the students of philology
educational practice
teaching practice
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Земка, О. І. Формування інформаційних дослідницьких умінь у майбутніх учителів української мови і літератури [Текст] / О. І. Земка // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 1 (45). – С. 267–273.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано сутність поняття «інформація» в педагогічній і психологічній науковій літературі. Розкрито групу інформаційних дослідницьких умінь майбутніх учителів української мови і літератури: бібліографічні, лексикографічні, технічні. Формування інформаційних дослідницьких умінь у майбутніх учителів української мови і літератури здійснюється у процесі навчально-пізнавальної діяльності, науково-дослідної роботи та під час навчальних (фольклорної, літературно-краєзнавчої, етнографічної) і педагогічних практик (навчально-залікової, на робочому місці вчителя).
The article analyzes the essence of the concept of «information» in the pedagogical and psychological scientific literature. Among the information research skills we have selected: bibliographic (in particular, ability to work with bibliographic catalogs; make a literature search using bibliographic data; make a bibliographic description based on certain regulatory requirements; select the necessary information from the searched sources; highlight the main of the text; write the book annotation and the review on a book); lexicographical (in particular, the ability to perceive, recognize, analyze, extract the information of the lexicographical editions; compare information, comment on it, critically evaluate it; identify the specific dictionaries of various types and select the dictionary depending on the task); technical (in particular, the ability to perform the information searching, including the Internet; to formulate queries (keywords); to store information data correctly; to analyze and critically evaluate different sources of information (traditional and electronic) to solve various problems arising in the study and professional educational activities). The formation of information research skills of future teachers of the Ukrainian language and literature carried out in the teaching and learning activities, during the research work, training (folklore, literature and local history, ethnography) and teaching practices (educational record, at the teacher’s workplace). Teaching and learning activities of the students of philology aimed at mastering the historical and literary courses «Introduction to Literary Studies», «History of Ukrainian Literature» in the context of professional research (artistic, journalistic, scientific) text. The research work of future teachers of the Ukrainian language and literature is subject to actual problems of the research of literary and educational sciences. In the formative process of informational research skills of the students of philology the main focus is on their own skills to find, select, analyze, synthesize, organize, compare, annotate, critically evaluate information from reference encyclopedias, lexicographical, monographs, teaching, including electronic, sources, use this information to solve specific research and training tasks (analysis and translation, the study of texts written in electronic format) and at the lessons in secondary schools.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1383
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Formuvannia informatsiinykh doslidnytskykh .pdf506,45 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.