Організація процесу формування готовності майбутніх учителів початкової школи до проектування інформаційно-комунікаційного середовища

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто питання організації процесу формування готовності майбутнього вчителя початкової школи до проектування інформаційно-комунікаційного середовища як інструменту розширення діапазону можливостей співпраці головних суб’єктів навчально-виховного процесу в початковій школі – учителя й учня. Акцентовано увагу на принципах організації інформаційного освітнього середовища вищого педагогічного навчального закладу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Окреслено низку завдань перед викладачами педагогічного навчального закладу для підготовки вчителя початкової школи як активного діяльного учасника організації освітнього середовища, здатного діяти в умовах стандартизації загальної початкової освіти.
The necessity of the modernisation of the system of pedagogical education is an answer for the calls of time. The problem of searching the new ways of improvement of professional preparation of future teachers in particular and for the primary school. One of the aspects of modernisation of pedagogical education is the preparation for using the information and communication technologies (ICT) for the organization of the educational environment, forming the skills of the 21-st century, subject, intersubject, key competences. The article deals with the problem of the organization of the process of the formation of future primary teacher’s readiness to design information and communication environment as a tool of extension of the range of capacities of collaboration of the main subjects of educational and upbringing processes in primary school. The principles of the organization of information and communication environment of the High Pedagogical Institution with the use of ICTs are emphasized. The range of the tasks is defined for the teachers of the High Pedagogical Institution for training primary school teachers as active participants of the educational environment organization capable to act in the conditions of general primary education standardization. From the experience of the usage of the ICT in the process of the preparation of future teachers, it is marked that one of the most effective factors is the information-educational environment of the high educational establishment, oriented to the usage of technologies of management, Wікі, social networks, tools of markers, blogs, technologies of access to data, which are situated in virtual servers, in «clouds». The components of this environment meet the requirements of openness; realize the approaches of the system, purposefulness, plenitude, feedback, exhaustion. It gives an opportunity to provide the informative concentration of educational environment, adequate to the modern state of the development of information technologies, which satisfies the informative requirements of the students in the creative productive activity. The author has conducted the analysis of normative documents, psychology and educational literature, defined the prospects of further development of this problem , the development of the methodical system of professional preparation of future primary teachers to design the information and communication environment in the conditions of informative and educational environment of the pedagogical college.
Опис
Ключові слова
інформаційно-комунікаційні технології, інформаційне освітнє середовище, суб’єкти навчально-виховного процесу, веб-технології, information and communication technologies, informational and educational environment, subjects of education and upbringing process, web technologies
Бібліографічний опис
Лецюк, І. З. Організація процесу формування готовності майбутніх учителів початкової школи до проектування інформаційно-комунікаційного середовища [Текст] / І. З. Лецюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 1 (45). – С. 306–312.