Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1437
Назва: Методична підготовка вчителів математики у Слов’янському державному педагогічному інституті в 70-х роках ХХ ст.
Інші назви: Methodological Training of Mathematics Teachers at Slavyansk State Pedagogical Institute in the 70th of the XXth Century
Автори: Рацлав, Н. І.
Ratslav, N. I.
Ключові слова: учитель математики
педагогічний інститут
навчальні плани
успішність студентів
самостійна робота
дослідницька робота
політико-виховна робота
math teacher
educational institute
students’ progress
curricular
self-study work
research work
political and educational work
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Рацлав, Н. І. Методична підготовка вчителів математики у Слов’янському державному педагогічному інституті в 70-х роках ХХ ст. [Текст] / Н. І. Рацлав // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 2 (46). – С. 155–165.
Короткий огляд (реферат): У роботі було зібрано, проаналізовано і висвітлено історію організації методич¬ної підготовки вчителів математики у Слов’янському державному педагогічному інституті у 70-х роках XX ст. На основі вивчення архівних документів автор розглянув та зробив порівняльний аналіз навчальних планів, за якими навчалися студенти фізико-математичного факультету на денному і заочному відділеннях у зазначений період дослідження. У статті зроблено теоретичний аналіз дослідницької, самостійної та політико-виховної роботи студентів, визначено недоліки самостійної роботи під час підготовки майбутніх фахівців, описані причини виникнення такихнедоліків, проаналізовано успішність учителів математики на екзаменаційних сесіях.
In the article the history of organizing of the methodological training for the teachers of mathematics at the Slavyansk State Pedagogical Institute in the 70th of the XXth century is analyzed. On the basis of the archival documents the author considered and made the comparative analysis of the curricular used for teaching the full and part time students of the Physics and Mathematics Department in the period under investigation. A theoretical analysis of the students' research work, self-study work, political and educational work at Physics and Mathematics faculty of Sloviansk State Pedagogical Institute is carried out; drawbacks of this work while preparing the teachers of mathematics are pointed out; the reasons of their occurrence are described in the article. On the basis of archival documents the author observed and analyzed different types of self-study work of full and part time students in the given period of research and also the work of teachers’ staff, the students’ work in special classrooms at the faculty while preparing future teachers of mathematics for classes are analyzed. The author carried out the analysis of the control of students’ self-study work: test papers, colloquia, conspects, protocols, laboratory works, the plan of semesters chedule of students' self-study work reporting on the main subjects of each course (2–3 times per semester), reporting at the meeting of the department, etc. The basic forms of the above mentioned work are described: group and sectional lessons, individual consultations, course works. Conclusions are made where the author shows how the students’ self-study work results in students’ progress. An analysis of the students' research work and political and educational work at Physics and Mathematics faculty of Sloviansk State Pedagogical Institute is carried out; drawbacks of this work while preparing the teachers of mathematics are pointed out; the reasons of their occurrence are described in the article. The article showed the advantages of programs in the 70th of the XXth century for future math teachers: they use more various methods and practices, begin their career being more confident in their knowledge and professional skills, more familiar with their professional duties in and out of school, they are more reflective and less likely to quit the teaching career during the first years of in-service activity.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1437
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Metodychna pidhotovka vchyteliv .pdf554,94 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.