Дослідження компонентів діяльності вчителя як передумова створення її моделі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано різні погляди на визначення компонентів професійної діяльності вчителя, запропоновано деякі підходи до створення моделі діяльності фахівця на сучасному етапі розвитку суспільства. Автором зазначено, що в наукових студіях переважає усталений підхід стосовно того, що для реалізації виховної функції необхідно мати високу мораль, інформаційної – високий інтелект, дослідницької – здатність до творчості, комунікативної – уміння спілкуватися, а для виконання навчальної функції – професійну компетентність.
The need for creating the model of teachers activity in the modern society in order to select the content of modern higher education, forms and methods of students educational and extracurricular activities aimed at the development of intending teachers creative activity and professional competence is grounded in the article. Approaches to studying the educational activities are outlined. Structural, functional, dynamic and systematic ones belong there. The main functional components of pedagogical activity such as gnostic, project, structural, organizational and communicative are defined. The total integrated skills of teachers work such as the ability to teach students, the ability to solve educational problems, organizational and information skills are determined. The need to study the teachers’ professional abilities; his/her inclination to teaching profession are paid attention to. It is noted that to reach a success the teacher should have a number of pedagogical abilities such as teaching, academic, perceptual, language, organizational, authoritarian, communicative, pedagogical imagination, ability to distribute attention. It is emphasized that distinguishing the components and structural elements as well as the pedagogical abilities characteristics enables comprehensive exploring teachers’ activity. Despite the presence of the distinguishing features of professional competence, that unite all professionals operating with professional knowledge about the purposes, content, object and means of labour, the ability to perform the activities at all stages (preparatory, executive, final), possession of such personality traits that optimize the organization of the process of pedagogical activity and help to get the desired result. The author concludes that pedagogical activity in its ideal requires understanding of the integrativity and harmonious development of personality traits that can manifest in different faces in different conditions and situations. The structure of the teacher's activity is invariant for teachers of all disciplines, the differences are meaningful only in the aspect that depends on the specifics of the subject that is taught, and personal relationship to the educational process.
Опис
Ключові слова
модель, професійна діяльність, вчитель, структура, компоненти, педагогічні уміння, model, professional activities, teacher, structure, components, pedagogical skills
Бібліографічний опис
Курок, В. П. Дослідження компонентів діяльності вчителя як передумова створення її моделі [Текст] / В. П. Курок // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 2 (46). – С. 233–240.