Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1453
Назва: Розробка кваліметричних моделей як засіб розвитку соціальної компетентності вчителя початкової школи в системі післядипломної педагогічної освіти
Інші назви: Qualimetric Models in the Development of Elementary School Teacher’s Social Competence in Post-graduate Education
Автори: Варецька, Олена Володимирівна
Varetska, Olena Volodymyrivna
Ключові слова: соціальна компетентність
учитель початкової школи
молодші школярі
кваліметричний підхід
критерії та показники соціальної компетентності
social competence
elementary school teacher
schoolchildren
qualimetric approach
criteria and indicators of social competence
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Варецька, О. В. Розробка кваліметричних моделей як засіб розвитку соціальної компетентності вчителя початкової школи в системі післядипломної педагогічної освіти [Текст] / О. В. Варецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 2 (46). – С. 289–303.
Короткий огляд (реферат): У статті викладено матеріали, отримані в ході роботи творчих груп учителів початкової школи Запорізької, Дніпропетровської, Одеської областей із проблеми розвитку соціальної компетентності вчителя й молодшого школяра. Зокрема висвітлено застосування методу розробки кваліметричних моделей (на прикладі моделі соціальної компетентності молодшого школяра) як засобу розвитку соціальної компетентності вчителя початкової школи в системі післядипломної педагогічної освіти. Доведено, що розробка цієї моделі, у якій визначено фактори та критерії першого й другого порядку, сприяє усвідомленню педагогом сутності та структури поняття «соціальна компетентність вчителя початкової школи», можливості самооцінки власного рівня розвиненості соціальної компетентності, ефективності процесу соціалізації школярів.
The article presents the results of the teamwork of elementary school teachers in Zaporizhzhia, Dnipropetrovsk and Odessa regions on the problems of elementary school teachers and schoolchildren’s social competence. The method of qualimetric models has been described as methods of elementary school teacher’s social competence development in post-graduate education (illustrated on the example of schoolchildren’s social competence). Methodological basis of the research involves general scientific theory and methods (philosophical theory of scientific cognition, dialectical method, systemic and environmental approaches, modeling as a method of modern scientific cognition, methods of organizing, schematization and classification of information), sociological practices (questionnaires, interviews, observation and teacher expert evaluation); quantitative methods of data processing. The concept of «elementary schoolchild’s social competence» has been defined as a systemic and multicomponental formation, demonstrating scientifically grounded requirements for knowledge and skills of elementary schoolchildren, enabling productive collaboration with various partners in a group or team, performing various roles and functions in a team in a changing social environment; its structural components have been stated. The characteristics of the concept are fully reflected in the concept of «elementary school teacher’s social competence».It is proved that the development of the model of schoolchild’s social competence, with the primary and secondary factors and criteria defined, promotes teacher’s awareness of the nature and structure of «elementary school teacher’s social competence», the possibility of self-assessment of his own level of social competence development, provides efficiency in socializing of schoolchildren. The practical novelty of the research is to develop a qualimetric model of elementary school children’s social competence and to prove the possibility of its application to assess the overall level of elementary school children’s social competence, to state its relevance with the standards, to identify failure critical points (abnormal intervals), the relationship between components (avoiding the negative factors at the stage of forming experiment), rating etc. The proposed model has been tested. The results of the statistical analysis of the data have been presented; the conclusion concerning its validity has been made.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1453
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Rozrobka kvalimetrychnykh modelei .pdf644,68 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.