Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1481
Назва: Розвиток та становлення професійної підготовки вчителя в Угорщині
Інші назви: The Development and Formation of Teacher Training in Hungary
Автори: Годлевська, К. В.
Hodlevska, K. V.
Ключові слова: система освіти
професійна підготовка вчителя
педагогічна діяльність
Угорщина
Болонська система
education system
teacher training
educational activities
Hungary
Bologna system
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Годлевська, К. В. Розвиток та становлення професійної підготовки вчителя в Угорщині [Текст] / К. В. Годлевська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 75–82.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовані головні періоди розбудови системи професійної підготовки вчителів та науково-педагогічні праці освітніх діячів в Угорщині. Визначені культурні особливості, політичні чинники освітніх реформ, розглянуті сучасні стратегії розбудови національної освіти. Окреслено ідеї щодо професійної підготовки вчителя відомих угорських діячів. Виокремлено низку перспективних ідей, що мали велику вагу у створенні системи сучасної угорської професійної підготовки педагогічних працівників.
The paper analyzes the main periods of the development of vocational teacher training, scientific and educational work of the educational leaders in Hungary. The cultural characteristics, the educational reform political factors discussed current development strategy of national education are identified. These periods are: the first – the X-th –XVI-th century – the period of formation and development of primary education; the second – the XIV-th century – the beginning of the XVI-th century – the Renaissance, staging education at primary, secondary and higher education; opening of the first Hungarian university; the third – the first half of the XVI-th century – the beginning of the XVIII-th century – Ottoman yoke Danusian of Hungary and strengthening of the Habsburgs in the western and northern parts of the kingdom «Hungary»; flourishing of Latin schools, strengthening the role of the Hungarian language; appearance of early printed books; the fourth – the end of the XVIII-th century – the beginning of the XX-th century is characterized by the expansion of higher education and the establishment of new universities; the fifth – 1945-1991 – the period of the Soviet power in Hungary, cancellation of parish schools, unification of curricula, increase in school construction, increasing the number of universities (to 16 universities) and institute; learning in the evening and correspondence departments; the sixth – 1991 to present – a period of modernization, Hungary’s joining the European educational space, the Bologna process. The ideas for training teachers of famous Hungarian figures are outlined. The author has determined a number of promising ideas that are of great importance in training modern Hungarian teachers. It is determined that the system of teacher training in Hungary, having different stages of development, now meets modernity, because of the high quality standards at all levels. Ukraine and Hungary have the desire to form a system of teacher education, combining national traditions with progressive ideas of international experience, so the study of the historical experience of Hungarian teacher training provides an opportunity to highlight the best practices in order to implement these ideas into practice in the educational institutions of Ukraine.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1481
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Rozvytok ta stanovlennia .pdf526,39 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.