Особливості системи роботи вищої педагогічної освіти Італії у другій половині ХХ століття

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена аналізві проблем педагогічної підготовки майбутніх учителів. Розглядаються теоретико-правові аспекти становлення вищої педагогічної освіти Італії у другій половині ХХ століття. Звертається увага на залежність системи освіти від політичної ідеології. Зокрема, відмічається вплив Християнсько-демократичної партії (ХДП) на становлення системи освіти Італії у світовому просторі. Аналізуються переваги та недоліки від прийняття закону про лібералізацію вступу до університетів. Висвітлюються причини виникнення студентського руху та його наслідки для національної системи освіти.
The article analyzes the problems of pedagogical training of future teachers. The theoretical and legal aspects of formation the higher pedagogical education in Italy in the second half of the XX-th century is revealed. Special attention is drawn to the dependence of the system of the education on political ideology. In particular, there is marked the impact of the Christian Democratic Party on the formation of the education system in the world space. The advantages and disadvantages of the enactment of the liberalization of admission to universities are analyzed. The causes of the student movement and its impact on the national educational system are highlighted. The object of the article is the study of the pedagogical education in Italy prior to the signing of the Magna Charta Universitatum. The methodological basis of the study makes N. Barbieri, R. Greci, G. Luzzatto. By means of comparative historical analysis, analysis of archival materials and documents, we have come to the conclusion that in the second half of the XX-th century, higher education in Italy did not develop uniformly. In the postwar period, more attention was paid to technical and vocational education. In the second half of the 1960-s, educational policy in Italy was designated by facilitate admission to the university system and the transition from elite to mass education. This transformation was accompanied by an economic crisis and the movement of the radical students. After the adoption of the law on the liberalization of entry into universities in the country there has been taken a decision on the degree of PhD (Dottorato di ricerca, 382/80), embarked on the development of inclusive and innovative education. At the beginning of the 1990-s due to the instability in the economy and political circles, higher education has lagged behind Italy’s most dynamic educational system: the UK, the USA, Germany, France and others. The country wallowed in corruption and political scandals that led to the collapse of the First Italian Republic (1948-1994), but the rich history of higher education and prestige of Italy on the international stage contributed to the development of international education programs and the signing of the Bologna Declaration in 1999.
Опис
Ключові слова
Християнсько-демократична партія (ХДП), «Італійське економічне диво», студентський рух, національна система освіти, реформа, лібералізація, «Пентапартіто», Christian Democracy (Italy), Italian economic miracle, student movement, national educational system, liberalization, reform, Pentapartito
Бібліографічний опис
Нелін, Є. В. Особливості системи роботи вищої педагогічної освіти Італії у другій половині ХХ століття [Текст] / Є. В. Нелін // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 113–123.