Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1493
Назва: Определение содержания гражданско-патриотического воспитания в педагогической мысли Беларуси ХIV – XVII вв.
Інші назви: The Definition of the Content of Civil and Patriotic Education of Pedagogical Thought in Belarus in the XIV-th – XVII-th Centuries
Автори: Щербин, М. М.
Shcherbyn, M. M.
Ключові слова: зміст громадянсько-патріотичного виховання
громадянсько-патріотичні риси та якості особистості
громадянсько-патріотичні відносини
структура змісту громадянсько-патріотичного виховання
основні функції змісту громадянсько-патріотичного виховання
патріотизм
громадянськість
content of civil and patriotic education
civic and patriotic traits of a personality
civil and patriotic attitude
content of civil and patriotic education
basic functions of the content of civil and patriotic education
patriotism and citizenship
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Щербин, М. М. Определение содержания гражданско-патриотического воспитания в педагогической мысли Беларуси ХIV – XVII вв. [Текст] / М. М. Щербин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 179–191.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена дослідженню поняття «зміст громадянсько-патріотичного виховання» в педагогічній думці Білорусі XIV–XVII століть. Спираючись на теоретико-методологічні підходи до змісту виховання в сучасній педагогічній науці, виділені сутнісні, структурні та функціональні складові змісту громадянсько-патріотичного виховання в досліджуваний період, встановлені історичні умови та особливості його розвитку. Основними методами дослідження стали порівняльний, логіко-історичний та системно-структурний аналіз. Отримані висновки можуть стати основою для розробки сучасних технологій і методик щодо вдосконалення громадянсько-патріотичного виховання молоді.
The purpose of this article is to identify the essential structural and functional basis of the concept of «the content of civil and patriotic education» in the educational thought in Belarus in the XIV-th – XVII-th centuries. The content of education is one of the central concepts of modern pedagogical theory and practice, which determines not only the structure but also the direction of the organization of educational process. The content of civil and patriotic education, as a part of the content of education in general, is formed in accordance with the general laws of development of the educational system. Using the comparative method and analysis of various interpretative approaches to the definition of the content of civil and patriotic education the key components of the considered concept, its structural components and functions are found. On the basis of the logical-historical and systemic structural analysis the historical context and the development of the content of civil and patriotic education of pedagogical thought in Belarus in the XIV-th – XVII-th centuries are determined. A dedicated system of relations, orientation and hierarchy traits and qualities of the individual citizen and patriot who made the content of civil and patriotic education in the studied period is described. The study carried out in the unity of the system, axiological and cultural approaches. The results of the study. the essential structural components of the content of civil and patriotic education are identified, its main functions from the standpoint of personal and social orientation are established. The practical significance of the research lies in the possibility of using the studied historical and pedagogical experience in the enrichment of the substantive aspects of the organization of civil and patriotic education of today’s youth, the revitalization of its various forms, techniques and methods on the basis of the system of traditional values. A solution to the above problems relevant to priority areas of modern educational policy in the Republic of Belarus. The findings can be the basis for the development and implementation of modern technologies and methods for improving civil and patriotic education of the youth.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1493
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Opredelenye soderzhanyia hrazhdansko.pdf558,86 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.