Теоретичні аспекти взаємодії школи і сім’ї у вихованні школярів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті узагальнено спроби різних науковців визначити особливість взаємодії як соціального механізму. Здійснено аналіз сутності та структури поняття «взаємодія», у ході якого важливо звернутися до розгляду категорій «педагогічна взаємодія» та «спільна діяльність». З’ясовано, що взаємодія – самостійна категорія педагогіки, відмінна від «спільної діяльності», і проблема взаємодії виховних інститутів є більш багатоплановою, ніж аспект об’єднання виховних сил у спільній діяльності. Обґрунтовано структурні компоненти в системі взаємодії школи і сім’ї, уточнено функції взаємодії школи і сім’ї щодо формування екологічно доцільної поведінки учнів початкових класів (діагностична, прогностична, ціннісна, організаційно-управлінська, рефлексивна), а також сформульовано визначення ключового поняття проблеми.
This article summarizes the various attempts of the scientists to determine the feature interaction as a social mechanism. The analysis of the nature and structure of the concept of «interaction» during which it is important to turn to the consideration of the categories «educational cooperation» and «synergy» is given. It is shown that the interaction is an independent category of pedagogy which is different from «joint activity» and the problem of interaction between educational institutions is more multifaceted than the educational aspect of union forces in joint activity. School and family should work so that the children always felt unity as different and sometimes conflicting demands of adults, leading to uncertainty about the child. The concept of the unity of education, psychological and pedagogical aspects is analyzed. Psychological clarifications provide real opportunities and a full understanding of all teachers’ educational objectives. The teaching aspect aims to create educational situation in school and in the family that puts students to the need to behave according to the rules of conduct. Undoubtedly, the educational objectives should not contradict each other. The basis of interaction between school and family on the principle of «impact on the family because of the child» is presented. The centre of attention is teaching a child who thus becomes a kind of tutor own parents, though not always aware of it. The child is a link between school and family, a consolidating centre, the main figure of collective pedagogical work, which is built around a holistic educational process. The grounded structural components in the system of interaction between school and family, the functions specified interaction of school and family formation about environmentally sound behaviour of primary school pupils (diagnostic, prognostic, values, and organizational management, reflexive) and the definition of key concepts problems are characterized. The scientists and practicing teachers for the most part unanimous that the interaction of school and family is an important process that has a sufficient opportunity to provide a family psychological and educational assistance to the education of children, primarily due to increased pedagogical culture of the parents.
Опис
Ключові слова
взаємодія, педагогічна взаємодія, методична взаємодія, спільна діяльність, функції взаємодії, виховання, поведінка, учні початкових класів, interaction, pedagogical interaction, methodical interaction, joint activity, interaction function, education, behaviour, primary school pupils
Бібліографічний опис
Колишкіна, А. П. Теоретичні аспекти взаємодії школи і сім’ї у вихованні школярів [Текст] / А. П. Колишкіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 281–289.