Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1516
Назва: Підготовка майбутніх учителів до гурткової роботи з риторичної майстерності (на матеріалі творчої спадщини Олександра Захаренка)
Інші назви: Training of Teachers to Group Work With Rhetorical Skills (Based on the Creative Legacy of Alexander Zakharenko).
Автори: Семеног, Олена Миколаївна
Semenoh, Olena Mykolaivna
Ключові слова: школа
учень
учитель
риторична підготовка майбутніх учителів-словесників
урок
гурток з риторичної майстерності
Олександр Захаренко
school
student
teacher
rhetorical training of future teachers-language and literature
lesson
working group of rhetorical skills
Alexander Zakharenko
Дата публікації: 2017
Бібліографічний опис: Семеног, О. Підготовка майбутніх учителів до гурткової роботи з риторичної майстерності (на матеріалі творчої спадщини Олександра Захаренка) [Текст] / О. Семеног // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (65). – С. 163–174.
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено огляд теоретичних джерел щодо гурткової роботи, окремих аспектів риторичної майстерності відомого українського педагога, директора сільської школи у селі Сахнівка Корсунь-Шевченківського району Черкаської області Олександра Антоновича Захаренка. Акцентовано увагу на засвоєння майбутніми учителями під час курсу «Методика викладання української мови у вищих педагогічних навчальних закладах» системи теоретичних знань, мовленнєво-риторичних умінь, навичок ефективної переконуючої комунікації, необхідних для формування в учнів риторичної компетентності як на уроках, так і в межах гуртка з риторики. З урахуванням вимог щодо функцій, принципів позакласної роботи, гурткової роботи з риторичної майстерності та на основі творчої спадщини Олександра Антоновича Захаренка запропоновано проблемно-пошукові, творчі завдання для магістрантів.
This article provides an overview of the theoretical sources according to group work, certain aspects of rhetorical skills of the famous Ukrainian teacher, director of school in the village Sahnivka (Cherkassy region) Alexander Antonovich Zakharenko. There are outlined functions, principles extracurricular activities in high school. It is proved that an attraction of students to different types of creative activity in extracurricular activities allows teachers to more favorable way to explore the potential, capacity, research interests and preferences of students, to find creative individuality, self-determination, to help find their purpose in life and a future profession. It is noted that the role of the working group of rhetorical skills in secondary school is special: in the classroom students are learned the rules of expressive reading, speech breathing settings, ability to develop free, easy stay in front of an audience, to make a dialogue, to respect the opinion of the interlocutor. The attention is focused on future teachers mastering, through the course "Methods of teaching Ukrainian language in higher educational institutions", the system of theoretical knowledge, speech, rhetorical skills of effective persuasive communication that are needed for the development of students' rhetorical competence both in the classroom and within the group of rhetoric. It is mentioned that the image of the teacher must be based on Ukrainian mentality of speech culture: own literary norms, culture statements, convincing words. Studying the works of teacher, communication with the colleagues, who worked with Sahnivka wizard, enable us to state on thought that Alexander A. Zakharenko finely mastered the method of "live communication", a variety of expressive language tools, their efficiency, relevance, aesthetics, emotionality; he could make an interest, persuade, induce, encourage everybody with drain, accurate and apt word. According to the requirements for functions, principles of extracurricular activities, group work with rhetorical skills and artistic heritage of Alexander Antonovich Zakharenko are proposed problem-searching, creative tasks for undergraduates. The tasks allow to mention the specific of rhetorical skills of teachers, which finds expression in various skilful use of language and means of expression, tactics and strategies in directing of educational action.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1516
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття О.Семеног Чистяковій І. 7.02.17 Захаренко.pdf7,88 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.