Сутність категорії «якість» при реалізації товарної політики ВНЗ у процесі професійної підготовки майбутніх маркетологів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті підкреслено актуальність проблеми підвищення якості професійної підготовки. Вказано на своєчасність погляду на знання як важливий ресурс і основу освітніх послуг. З’ясовано, що галузь освіти, забезпечуючи суспільство знаннями, проду¬кує освітні послуги. Виявлено чинники формування їх якості. Розкрито сутність товар¬ної політики вищого навчального закладу в педагогічному контексті як комплексу дій з формування системи компетенцій. Запропоновано застосування маркетингу як кон¬цепції управління якістю професійної підготовки майбутніх маркетологів. Представ¬лено досвід діяльності Маркетинг-клубу в даному напрямі. Зосереджено увагу на подальшій розробці технологій професійної підготовки на підставі подолання протиріч між навчальною та практичною діяльністю майбутніх фахівців із маркетингу.
The paper highlights the relevance of improving the professional training quality as a leading task of public policy and the prerequisite of national security. It is noted that the scientific literature analysis allows to state that interpretation of the category of «quality» has not yet been carried out in the terms of the application of marketing as a concept of management of professional training of these specialists. According to this, the purpose of the article is the explanation of the product policy of University in the pedagogical context and understanding the category of «quality» during the future professional training of marketers. General scientific and special methods (as induction, deduction, analysis, synthesis, abstraction, concretization, a classification method, document analysis, a systematic approach and observations) have been used in the study. It has been shown that the view about knowledge as an important resource, a decisive factor of production and the basis of education is timely. It has been found that the sphere of education provides knowledge to society and produces such specific benefits as educational services. The factors shaping their quality have been revealed. On this basis, the product policy has been reviewed as a complex of actions, which forms the system of competencies of future marketing specialists. It has been established that during the professional training it based on the creation of two major categories – «knowledge» and «intellectual assets» – and aims to provide the professional development of future marketing specialist. It has been determined that the criteria of the level of formation the product policy’s components for bachelor of marketing is a readiness to professional activity in the market, for master of marketing – competitiveness. It has been demonstrated that control of the level of its formation occurs through the participation of future marketing specialists in the organization of the University activity as a subject of market. The experience of marketing club in this area has been described. The trends and prospects of student’s participation in the center of marketing research have been highlighted. The author pays attention to the further development of professional training technology based on overcoming the contradictions between the academic and the practical activity of future marketing specialists.
Опис
Ключові слова
життєвий цикл знань, освітні послуги, якість професійної підготовки, якість освітніх послуг, товарна політика, чинники якості послуг, управління якістю освітніх послуг, система управління якістю освітніх послуг, life cycle of knowledge, educational services, professional training’s quality, quality of education services, product policy, service quality’s factors, management the quality of educational services, system of management the quality of educational services
Бібліографічний опис
Майковська, В. І. Сутність категорії «якість» при реалізації товарної політики ВНЗ у процесі професійної підготовки майбутніх маркетологів [Текст] / В. І. Майковська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 385–397.