Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1560
Назва: Evaluation of Higher School Teachers’ Pedagogical Activity as an Actual Scientific Problem in Ukraine (Second Half of the ХХ – Beginning of the XXI Century)
Інші назви: Оценивание педагогической деятельностей преподавателей высшей школы как актуальная научная проблема в Украине (вторая четверть XX –начало XXI века)
Автори: Ткаченко, Олена Борисівна
Tkachenko, Olena Borysivna
Ключові слова: оцінювання
якість
критерії та методи оцінювання
викладач
педагогічна діяльність
рейтинг
атестація
оцінка діяльності
evaluation
quality
criteria and methods of evaluation
higher school teacher
pedagogical activity
rating
attestation
evaluation of the pedagogical activity
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Tkachenko, O. B. Evaluation of higher school teachers’ pedagogical activity as an actual scientific problem in Ukraine (second half of the ХХ – beginning of the XXI century) [Текст] / O. B. Tkachenko // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 4 (48). – С. 167–176.
Короткий огляд (реферат): У статті розкривається зміст та сутність поняття «оцінювання педагогічної діяльності», його мета та завдання. Визначено та схарактеризовано головні етапи розвитку аналізованої проблеми упродовж досліджуваного періоду. Установлено, що на рівні теорії, даний період характеризувався підвищенням вимог до викладачів вищої школи; визначенням видів, критеріїв та підходів до оцінки якості педагогічної діяльності професорсько-викладацького складу ВНЗ. З’ясовано, що на практиці різних ВНЗ України широкого апробувалися різні форми та методи оцінки якості педагогічної діяльності викладачів, серед яких: метод атестації, метод рейтингу, метод оцінки викладача студентами та колегами, експертний метод, авторські методики тощо, які мали певні особливості та специфіку на кожному з визначених етапів.
The essence and content of the notion «evaluation of the teachers’ pedagogical activity», its goals and tasks are viewed in the given article. Thus, evaluation of the teachers’ activity is important to determine weakness in the organization of an educational process; to stimulate higher school teachers’ activity; to provide the proper level of professional pedagogical workers’ competence; to set accordance between the results of professional activity and work payment; to stimulate pedagogical workers’ level of professional competence; to discipline and motivate pedagogical workers; to define their rating. The main stages of the development of the investigated problem in theory are characterized. It is found that each stage is marked by its special purposeful governmental measures and scientific searches of theoretical questions of evaluation of the higher school teachers’ pedagogical activity. In such a way during the analyzed period the requirements to the teachers have been determined; the criteria, kinds, principles and methods of evaluation of quality of higher school faculty advisors pedagogical activity have been defined. During the study it has been concluded that in practice of many higher educational establishments of Ukraine different methods of evaluation of higher school teachers’ pedagogical activity have been widely used. Among them: the method of attestation, the method of teacher evaluation by the students, colleges, experts and individual methods. It is noted that they have their specification and value in each period. Beginning of the XXI-st century is marked by the search of quantitative criteria of evaluation of higher school teachers’ pedagogical activity and introduction into practice of a higher school of individual methods and rating system of evaluation of the teachers’ pedagogical activity. It is proved that rating as an evaluation system has substantial advantages: clarity of criteria; simplicity of realization; absence of possibility to set too high or low evaluation in accordance to those whose activity is evaluated. In light of this, as some scientists say for today it does rating the most perspective method and allows applying it for the evaluation of teaching staff’ pedagogical activity of any higher educational establishment.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1560
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Otsenyvanye pedahohycheskoi deiatelnostei.pdf641,77 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.