Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1561
Назва: Методична робота в системі дошкільного виховання України в 20–30-ті роки ХХ століття
Інші назви: The Methodical Work in the System of Preschool Education of Ukraine in the 20s-30s of the 20th Century
Автори: Шинкар, Тетяна Юріївна
Shynkar, Tetiana Yuriivna
Ключові слова: методична робота
зміст освіти
розвиток
історичний досвід
система дошкільного виховання
суспільне дошкільне виховання
історико-педагогічне дослідження
дитячий садок
дошкільний навчальний заклад
methodical work
content of education
development
historical experience
system of preschool education
social preschool education
historical and pedagogical research
infant school
preschool institution
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Шинкар, Т. Ю. Методична робота в системі дошкільного виховання України в 20–30-ті роки ХХ століття [Текст] / Т. Ю. Шинкар // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 4 (48). – С. 176–183.
Короткий огляд (реферат): У статті розкрито теоретичні основи становлення та розвитку методичної роботи в дошкільних навчальних закладах України у 20–30-ті роки ХХ століття. В основу дослідження покладено аналіз наукових фактів, педагогічного досвіду, теоретичне узагальнення особливостей становлення суспільного дошкільного виховання та методичної роботи в зазначений період. Результати дослідження розкривають вплив провідних ідей педагогічної науки на трансформацію змісту і форм організації методичної роботи в дошкільних навчальних закладах та надають можливість їх використання в оновленому контексті розвитку освіти. Автор констатує, що досліджуваний період характеризувався широким розгортанням мережі закладів дошкільного виховання, визначенням змісту дошкільної освіти, впровадженням нових наукових ідей у практику, підвищенням методичного рівня організації роботи в дитячих установах. Перспективи подальших наукових розвідок вбачаються в аналізі й систематизації історичних джерел та їх використання у практиці підготовки сучасних фахівців із дошкільної освіти.
The aim of the article is uncovering of the theoretical basis of formation and development of the methodical work in preschool institutions of Ukraine in the 20s-30s of the 20th century. The explanation of these aspects gives an opportunity to understand historical preconditions of the development of the whole system of preschool education in Ukraine. The analysis of scientific facts, pedagogical experience, and generalization of the peculiarities of foundation of social preschool education and the methodical work in the marked period are assumed as basic. The results of the research reveal the influence of the leading ideas of pedagogical science and transformation of the contents and forms of organization in preschool institutions and give an opportunity of their using in the renovated context of the development of education. It has been ascertained by the author that the 20s-30s of the 20th century is the period of vast development of the system of preschool institutions, the definition of the content of preschool education, the implementation of new theoretical elaborations into the practice, the improvement of the methodical level in organization of the work of the child care institution. All this made the theoretical basis for the development of the methodical work in the system of preschool education of Ukraine. It has been proved that the roots of the methodical work of preschool institutions originated at the beginning of the 20th century. In this period the methodical work in preschool institutions was like the school system in content and form. But the teachers were searching the ways of the original development of the content, methods and forms in organization of methodical accompaniment of educational work with children. Theoretical basis of the development, organization and sense principles of the methodical work were implemented in the practice of social preschool education through the instructive materials and methodical elaborations. Taking into account the currency of the problem, the necessity of reinterpretation and transformation of the ideas of historical experience and organization of methodical work in preschool institution we affirm the perspective of further scientific researches of these questions.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1561
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Metodychna robota v systemi .pdf519,5 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.