Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1578
Назва: Педагогічні умови формування у молодших школярів здоров’язбережувальної компетентності
Інші назви: Pedagogical Conditions of Junior Pupils Health Preservation Competence
Автори: Кондратюк, Світлана Миколаївна
Kondratiuk, Svitlana Mykolaivna
Праженик, Ганна Леонідівна
Prazhenyk, Hanna Leonidivna
Ключові слова: здоров’язбережувальна компетентність
health preservation competence
здоров’я
health
здоровий спосіб життя
healthy lifestyle
молодші школярі
junior pupils
педагогічні умови
pedagogical conditions
Дата публікації: 2014
Бібліографічний опис: Кондратюк, С. М. Педагогічні умови формування у молодших школярів здоров’язбережувальної компетентності [Текст] / С. М. Кондратюк, Г. Л. Праженик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 9 (43). – С. 101–108.
Короткий огляд (реферат): У статті розглядається проблема збереження, зміцнення та відтворення здоров’я молодших школярів. Автори вбачають її рішення шляхом визначення та дотримання спеціальних педагогічних умов, які перебувають у змістовому та функціональному взаємозв’язку і взаємозалежності, що забезпечує збереження здоров’я молодших школярів. Перспективними напрямами для майбутніх наукових розвідок автори вважають висвітлення особливостей підготовки майбутніх вчителів початкової школи до здоров’язбережувального виховання учнів.
The article points that the vector of the new century is the transformation of ideas about goals, leverages and the value of life, the formation of important competencies. There is special meaning is occupied by the elementary school in the structure of secondary education; which at the stage of modernization of educational content is aimed to create conditions for the establishment of personal training; to focus on the implementation of competence approach to educational content; to focus at most on the formation of universal jurisdiction, one of the previous one is health preservation. The authors define and prove special pedagogical conditions. Their implementation in the educational process of primary school will purposefully affect the formation of children of primary school age health preservation competence, which include: 1) the formation of pupils’ motivation for a healthy lifestyle and value attitude to health (influences on motivational value component of health preservation competence); 2) step by step realization methods of forming the junior pupils health preservation competence (influences on cognitive- conscious component of health preservation competence); 3) the organization of health preservation environment to fixing pupils life skills that promote physical, social, mental and spiritual health (affects on action-behavioral component of health preservation competence). The article does not exhaust the problem of competency approach to forming by pupils of primary school health preservation knowledge in the educational area. Future prospects of our research will be aimed at software support of the health preservation process of junior pupils; and lighting the main features of future elementary school teachers training to valeological education of pupils. Authors consider the perspective directions for the following scientific researches the highlighting of the peculiarities of the future teachers training of primary school to health preservation education of pupils.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1578
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
стаття 2015 січень.doc94,5 kBMicrosoft WordПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.