Технології формування готовності до інноваційної діяльності майбутніх керівників навчальних закладів засобами компетентнісного підходу

Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено можливості компетентнісного підходу у формуванні готовності до інноваційної діяльності майбутніх керівників навчальних закладів. Автором розкрито технології підготовки магістрантів за освітньо-професійною програмою «Управління навчальними закладами». Зазначена технологія дозволила відстежити успішність формування основних компетенцій майбутніх управлінців щодо здійснення інноваційної діяльності. У пропонованих технологіях широко використовуються інтерактивні методи навчання, закріплення теорії відбувається під час виробничої управлінської практики, а діагностичний інструментарій дозволяє успішно відстежувати формування основних компетенцій студентів магістрантів – майбутніх керівників навчальних закладів.
In the article there are the uncovered possibilities of the competency approach in the formation of the preparedness to the innovation activity of the future leaders of educational institutions. In the process of the research there has been held the interview of the undergraduates – future leaders of educational institutions where they were offered to estimate the level of their own knowledge, skills and experience in the innovational management activity. The results of the interview have proved that the level of preparedness of the future leaders of educational institutions to the realization of the innovations is insufficient. The identified in the interview and in the process of the further intercourse the motivation, knowledge, activity gaps in the professional competence of the future leaders of educational institutions have confirmed the relevance of the study. The author reveals the technology of the preparedness of the undergraduates in accordance with the educational and professional program «Management of Educational Institutions». The defined technology widely uses interactive methods of education, fixing the theory is provided during the practical managing training; the diagnostic tools of the technology allow testing successfully the progress of the formation of the basic competences of the students-undergraduates. The result of the formed preparedness to the innovational activity of the future leaders of educational institutions should become the skill to solve the following professional problems of professional management: - to realize the psychological and pedagogical provision of the process of the implementation of the innovational educational program and techniques into the pedagogical process of the educational institutions; - to direct work with the pedagogical staff of the educational institution as to the changes of the stereotyped behavior in the direction of the formation of the preparedness to the upheavals and innovations; - to be able to conduct the process of projecting together with the pedagogues of the educational institution of the individual trajectories of the rise of their qualification for the sake of the participation in the innovational activity and the realization of the innovational projects in the sphere of education; - to take part in the assessment of the educational projects and the innovational pedagogical techniques from the point of view of their correspondence to the modern scientific approaches and the requirements to the assessment of the quality of the educational services.
Опис
Ключові слова
готовність до інноваційної діяльності, керівник навчального закладу, компетентність, технологія, preparedness to the innovation activity, leader of an educational institution, competency approach, technology
Бібліографічний опис
Набока, О. Г. Технології формування готовності до інноваційної діяльності майбутніх керівників навчальних закладів засобами компетентнісного підходу [Текст] / О. Г. Набока // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 4 (48). – С. 347–355.