Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1628
Назва: Формування нормативної компетентності майбутніх учителів математики з урахуванням особливостей навчання учнів класів суспільно-гуманітарного профілю
Інші назви: Formation of the Competence of Future Teachers of Mathematics in View of Features of Classes Teaching Students Social and Humanitarian Profile
Автори: Чуприна, О. С.
Chupryna, O. S.
Ключові слова: методична компетентність
навчання математики
суспільно-гуманітарний профіль
нормативна компетентність
навчальний спецкурс
methodical competence
basic level
humanitarian profile
regulatory competence
special course
didactic-methodological exercises
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Чуприна, О. С. Формування нормативної компетентності майбутніх учителів математики з урахуванням особливостей навчання учнів класів суспільно-гуманітарного профілю [Текст] / О. С. Чуприна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 4 (48). – С. 401–409.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджуються проблеми підготовки майбутніх учителів математики до роботи в класах рівня стандарту. Запроектовано навчальний спецкурс «Підготовка майбутніх вчителів математики до навчання учнів на рівні стандарту», орієнтований на студентів фізико-математичних факультетів педагогічних вищих навчальних закладів. Методична підготовка майбутнього вчителя математики суспільно-гуманітарного профілю навчання повинна певною мірою відрізнятися від підготовки вчителя до роботи з учнями інших профілів навчання, оскільки існують якісні відмінності в роботі вчителя математики на рівні стандарту. Розроблений комплекс дидактико-методичних вправ сприяє формуванню у майбутніх учителів нормативної компетентності.
The article deals with the problem of training future teachers of mathematics to work in the classes of the standard. In the preparation of highly qualified specialists it is important to form not one specific competence and a specific set. The author notes that the key competencies are understood as human capabilities to have comprehensive abilities and use them in a certain context. The review of DeSeCo project has showed that personality traits are considered leading flexibility, activity and independence. Much attention is paid to developing of creative instincts, ability to innovate and personal responsibility. Each combination of competence transferred interrelated cognitive and practical skills, knowledge, motivations, values and ethics, which together may be involved in certain situations. There are different approaches to determining the methodological competence and interpretation of its structure and components. After analyzing the works of the mentioned authors, we’ve chosen two different in structure and content components of the structure model of methodical competence. We believe that the development of methodological competence of the teachers of mathematics is a continuous process that should take place throughout the professional activity of the person. The requirements of specialized schools enabled us to refine the structure model of methodical competence math teacher proposed by S. O. Skvortsova. Methodical preparation of the future mathematics teacher of social and humanities education should be to some extent different from the preparation of the teacher to work with students from other sections of training, as there are qualitative differences in the mathematics teacher at the level of the standard. Training course «The training of future math teachers to work with students in classes of social and humanities education» is designed. It is focused on the students of physics and mathematics faculty teaching in higher education. The experience shows that the formation of regulatory competence is combined with variable and partly methodical and is the basis of formation of professionalism of future mathematics teachers of social and humanities. The designed complex of didactic-methodological exercise contributes to the formation of future teachers’ regulatory competence.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1628
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Formuvannia normatyvnoi kompetentnosti .pdf539,62 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.