Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1634
Назва: Вплив мікроструктури методики опосередкованого корекційного управління розвитком молодших школярів на їх увагу, сприймання й мислення під час розвивальної роботи з образотворчого мистецтва
Інші назви: The Influence of Microstructure of the Method of Mediate Correctional Management of Development of Junior Schoolchildren on their Attention, Perception and Thinking During Developing Work on Pictorial Art
Автори: Золотарьова, Тетяна Вікторівна
Zolotarova, Tetiana Viktorivna
Ключові слова: синергетика
мікроструктура методики
образотворче мистецтво
розвиток
молодші школярі
увага
сприймання
мислення
synergetics
microstructure of method
pictorial art
development
junior schoolchildren
attention
perception
thought
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Золотарьова, Т. В. Вплив мікроструктури методики опосередкованого корекційного управління розвитком молодших школярів на їх увагу, сприймання й мислення під час розвивальної роботи з образотворчого мистецтва [Текст] / Т. В. Золотарьова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 3–15.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто вплив мікроструктури методичної системи опосередкованого корекційного управління розвитком молодших школярів на їх увагу, сприймання й мислення під час реалізації першого, другого та третього основних дрібних етапів розвивальної роботи з образотворчого мистецтва. Автором статті застосована синергетична методологія дослідження, теорія функціональних систем П. К. Анохіна, теорія Л. С. Виготського про зони розвитку та компенсаторні процеси в системі «особистість», принцип «завтрашньої радості» А. С. Макаренка, гештальтпсихологія. Методику можна застосовувати для роботи зі здоровими, слабозорими, слабочуючими учнями початкових класів, з молодшими школярами з легкою розумовою відсталістю, затримкою психічного розвитку, дитячим церебральним паралічем.
The influence of microstructure of the method of mediate correctional management of development of junior schoolchildren on their attention, perception and thinking during realization of the first, second and third basic small stages of developing work on the pictorial art is considered in the article. As a result of realization of the first small stage of developing work on the pictorial art a pupil reveals a subsystem insufficiently well developed correct skills of the thematic drawing. In the issue of realization of the second small stage the pupil reveals a subsystem of highly developed correct skills of the drawing from nature and subsystem of highly developed correct skills of the drawing from memory, which are used during the thematic drawing. In consequence of realization of the third small stage of developing work on the pictorial art the pupil creates synesthetic image of himself with the higher level of development of subsystem of correct skills of the thematic drawing. The sinergetical methodological system of mediate correctional management of development of junior schoolchildren oppresses self-organization and stimulates self-destroy of psychological and social subsystems of the system «defect» and oppresses self-destroy and stimulates self-organization of psychological and social subsystems of the system «personality», realizing external management of activity of subsystems of attention, perception, thinking, skills of the thematic drawing, decision of simple tasks and drafting of simple tasks, and securing internal management of them, assisting in strengthening of new emergent’s qualities of psychological and social component of systems «personality» and «defect». The author of the article applies sinergistical methodology of research, theory of the functional systems of P. C. Anokhin, theory of L. S. Vygotskiy about the areas of development and compensational processes in the system «personality», principle of «tomorrow gladness» of A. S. Makarenko, gestalt psychology. Healthy pupils, pupils with bad eyesight and dull hearing, pupils with easy mental defectiveness and delay of psychical development, pupils with child’s cerebral paralysis can use this method. In future it is necessary to investigate the influence of microstructure of other methodological systems of the sinergetical technology of management of vertical processes in systems «personality» and «defect» on the subsystems of these systems of people with psychophysical disorders.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1634
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Vplyv mikrostruktury metodyky.pdf633,58 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.