Форуми із забезпечення якості вищої освіти як унікальна платформа для співпраці на європейському рівні

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті наголошено на складності та багатовимірності процесу забезпечення якості вищої освіти; виокремлено характеристики процесу забезпечення якості; визначено передумови створення Європейської асоціації університетів; висвітлено основні напрями діяльності асоціації; встановлено основні причини створення форумів із забезпечення якості вищої освіти; окреслено цілі всіх форумів із забезпечення якості та їх пріоритетні питання й завдання; доведено важливість створення форумів для сприяння процесу забезпечення якості вищої освіти на європейському освітньому просторі; показано розвиток процесу забезпечення якості на Європейському просторі вищої освіти.
As the voice of Europe’s universities EUA supports and takes forward the interests of individual institutions and the higher education sector as a whole. The major objectives of the 1st Forum were: to promote a sound approach to quality assurance by encouraging internal quality developments in higher educational establishments and an appropriate balance between the implementation of the required tools to assure quality and the need to foster creativity in research and education; to foster research focused on quality assurance. The focus of the 2nd Forum was on perspectives and frameworks for action and the exchange of examples of how to undertake evaluations. The specific objectives of the 3rd Forum were: to gain an understanding of how higher education institutions and quality assurance agencies are responding to new forms of accountability; to analyze whether these new forms of accountability have the desired impact on quality levels and to examine their unintended consequences The main goal of the 4th Forum was to provide a discussion forum centered on how current internal and external quality assurance approaches take account of institutional diversity and support creativity and innovative practices in higher education. The main purpose of the 5th Forum was to foster a dialogue on quality assurance that bridges national boundaries and leads to a truly European discussion on quality assurance in higher education, and to create a common European understanding of quality assurance through a dialogue among different stakeholder groups. The 2011 Forum combined practice-oriented discussions that took place in the paper sessions and workshops with presentations of current policy developments in QA. The 7th Forum explored the impact of external and internal quality assurance on higher education policies and institutional realities The 8th Forum explored how both individuals and organizations could better understand the role that quality assurance can play in their daily lives, get engaged and work together to take quality forward. The 9th Forum combined practice-oriented or research-based discussions that took place in the paper sessions and workshops with presentations of current developments in quality assurance.
Опис
Ключові слова
Європейська асоціація університетів, вищі навчальні заклади, забезпечення якості вищої освіти, форум із забезпечення якості вищої освіти, Європейські стандарти та рекомендації щодо забезпечення якості освіти, Європейський простір вищої освіти, Болонський процес, внутрішнє забезпечення якості, зовнішнє забезпечення якості, European University Association, higher educational establishments, quality assurance, quality assurance forum, European standards and guidelines for quality assurance, European higher education area, Bologna process, internal quality assurance, external quality assurance
Бібліографічний опис
Білокопитов, В. І. Форуми із забезпечення якості вищої освіти як унікальна платформа для співпраці на європейському рівні [Текст] / В. І. Білокопитов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 26–33.