Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1654
Назва: Теоретико-методичні засади формування мовної компетентності майбутніх учителів початкової школи
Інші назви: Theoretical-Methodological Bases of Formation of the Linguistic Competence for Future Teachers of Elementary School
Автори: Білявська, Т. М.
Biliavska, T. M.
Ключові слова: професійна освіта
якість освіти
компетентнісний підхід
лінгводидактичний аспект
мовна компетентність
мовна компетенція
майбутній учитель
початкова школа
professional education
quality of education
competent approach
linguo-didactic aspect
linguistic competence
future teacher
elementary school
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Білявська, Т. М. Теоретико-методичні засади формування мовної компетентності майбутніх учителів початкової школи [Текст] / Т. М. Білявська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 181–188.
Короткий огляд (реферат): На сучасному етапі модернізації системи освіти в Україні особливої гостроти й актуальності набувають проблеми професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи, які впродовж початкової ланки освіти закладатимуть ключові компетентності учнів. У статті висвітлено питання формування мовної компетент¬ності, яка є важливою складовою в системі професійної підготовки. У публікації досліджено дефініції понять «мовна компетентність», «мовні компетентності», визначено види, зміст та структуру мовної компетентності. Вивчення зазначеного питання сприятиме формуванню ключових компетентностей майбутніх спеціалістів, їх конкурентоздатності, спроможності увійти у світовий глобальний простір.
In the conditions of market economy, runaway technological changes, globalization of society the competitiveness of experts is an actual problem of nowadays, particularly in the educational activities. At modern stage of modernization of the educational system in Ukraine questions of the education quality and professional competence of comprehensive schools teachers are very actual. The research of teacher’s professional competence is very important in this context, because he/she will lay the key foundations for pupils at the first phase. In this article there are questions of forming of the linguistic competence of elementary school teachers, which is very important in the system of professional training. In the publication the definitions of the following notions are investigated: «linguistic competence», «linguistic competences»; types, matter and structure of the linguistic competence are defined; theoretical-methodological bases of Ukrainian teaching of future pedagogues are described. In the research theoretical (analysis and synthesis of the literature, state documentation in the linguistic education field) and empirical (oral test of students, questioning and testing, analysis of the students’ written works) methods of the research are used. Learning and analysis of the future teacher’s practical activity permit to affirm, that the modern level of the future teacher’s training is low. First of all it creates contradictions between new demands to the pedagogical works and professional level of the higher pedagogical school graduates, between teacher’s necessity in the following professional development and possibility of traditional education system. In this context the question of modern educational system reformation is very important. The increasing and improvement of future teacher’s knowledge storage, abilities and experiences in philological disciplines and forming the level of the professional competence is important. The research of stated question helps to form future teacher’s competence, which is an integrated result that provides ability to work practical and to use the experiment of successful work in the pedagogical sphere. The new conception of the linguistic education gives a possibility to dispose of contradictions between learning theoretical knowledge and their use in the pedagogical activity.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1654
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Teoretyko-metodychni zasady.pdf514,94 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.